ESBRI

Samarbeten svaret för läkemedelsindustrin

Pressmeddelande  •  2012-03-21 11:43 CET

I Entré nr 1-2012 tittar vi närmare på förändringarna inom läkemedelsindustrin, mot bakgrund av Astra Zenecas nedläggning av forskningen i Södertälje. Vad innebär detta för Sverige som forskningsnation? Hur oroliga bör vi vara? Svaren varierar, men de flesta verkar överens om att samverkan mellan ”big pharma” och små, innovativa företag är framtidens melodi.

– Jag ser den här förändringen som en möjlighet att göra något, och komma ut starkare på andra sidan, säger Thomas Hedner.

I tidningen skriver vi också om:
- Var gourmetkockar hittar entreprenöriella förebilder
- Fadderskap för företagande i 1800-talets Jämtland
- Innovation från rymden
- Bra dagis ger kreativa föräldrar
- Lönsamhet viktigare än tillväxt

Porträttartikeln handlar om Mette Mönsted, professor vid Copenhagen Business School, som konstaterar att ”En uppfinning måste ha en marknad”. Hon menar att det finns en massa bra idéer därute, men när uppfinnarna inte lyckas ta dem till marknaden blir de inga innovationer. Därför vill Mönsted få till fler möten mellan ingenjörer och ekonomer.

Jenny Helin hävdar i en debattartikel att det är dags att ifrågasätta den akademiska texten. Alltför ofta levereras döda texter som inte engagerar läsaren. I stället vill hon se mer nyfikenhet, experimentlusta och inspiration från genrer som poesi och drama.

Dessutom: en massa notiser, boktips och andra nyheter som bygger på ny forskning om entreprenörskap, innovation och småföretagande. Tidningen Entré ges ut av ESBRI. Den har en upplaga på 18 000 och läses av företagare, forskare, beslutsfattare, rådgivare, studenter, finansiärer och andra som intresserar sig för entreprenörskapfrågor.

Kontakt: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 08-458 78 04
Tidningen som pdf: www.esbri.se/pdf/entre/1_2012.pdf
Kostnadsfri prenumeration: www.esbri.se/prenumeration

ESBRI – Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning – grundades genom en donation av entreprenören Leif Lundblad. Institutets övergripande målsättning är att stimulera entreprenörskap i Sverige. ESBRI är fristående från politiska intressen. För mer information: www.esbri.se