NCC AB

Samarbetsavtal med Aker Kvaerner ger NCC bygguppdrag för 158-211 SEK

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2004 10:34 CEST

NCC Construction AS har ingått ett intentionsavtal med Aker Kværner om att utföra anläggningsarbeten för mottagnings- och exportanläggning för gas, inkluderande vätskefångare, flamtorn och nödavstängningsventiler på Hydros Ormen Lange-anläggning på Nyhamna i Møre och Romsdal.

Arbetet som NCC ska utföra består huvudsakligen av mark- och grundläggningsarbeten, samt uppförande av en transformatorstation.

- Till detta uppdrag kommer vi också att nyttja resurser från det team, som på ett mycket bra sätt byggt LNG-tankarna för Snøhvit på Melkøya. NCC har en lång erfarenhet av liknande projekt. Vi har varit med på Ekofisk, Kårstø, Mongstad, Kollsnes, Tjeldbergodden och Melkøya. Vi kommer att bidra till att Aker Kværner kan leverera en topp-produkt, och hålla tidplanen, säger Petter Moe, chef för anläggningsarbeten i Norge.

Avtalets värde bedöms vara cirka 150-200 MNOK, motsvarande cirka 158-211 MSEK. Anläggningsarbetena kommer att starta i maj 2005 och vara färdigställda i december 2005.

NCC kommer redan nu att integreras i det team som Aker Kværner etablerat för projektering, inköp och byggande av denna del av Norsk Hydros anläggning på Nyhamna.

Ytterligare information:
Petter Moe, chef för anläggningsarbeten, NCC Construction Norge, tel +47 415 50 764
Øyvind Kvaal, ansvarig för kommunikation och samhällskontakter, NCC Construction Norge, tel +47 900 76 910
Svein Arne Henriksen, projektledare, NCC Construction Norge, tel +47 995 17 365

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2003 en omsättning på 45 Mdr SEK och 24
000 anställda.