Destination Skellefteå

SAMEC – Sveriges största transport- och maskinmässa

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 15:58 CEST

I morgon torsdag 22 aug öppnas portarna till Sveriges största transport- och maskinmässa SAMEC. Över 100 utställare finns på plats för att visa upp sina produkter och tjänster inom
områdena entreprenad, lastbil, buss, bygg- och industri, gruvindustri samt jord/skogsbruk.

– SAMEC-mässan är på många sätt unik, bl.a. genom att utställarna har möjlighet att erbjuda test och provkörning av i stort sett alla typer av maskiner, säger Carola Marklund, Skellefteåmässan.

Bakom SAMEC-mässan står alltså den rutinerade mässarrangören Skellefteåmässan AB. – Vi förstod att det skulle finnas behov av en branschmässa som riktar sig till proffsen inom ovan utpekade områden, men att vi skulle få en sådan efterfrågan redan första året hade vi inte kunnat drömma om, säger Carola Marklund, Skellefteåmässan AB. Vi har också jobbat stenhårt med att få besökare till mässan och vi hoppas nu att vi också har lite tur med vädergudarna, avslutar Carola.

I Skellefteås turismstrategi, nyligen framtagen av en stor mängd aktörer, både privata och offentliga, är olika typer av evenemang utpekade som en tydlig nyckel till framgång för besöksnäringen. – Vi är glada att det finns entreprenörer som har mod att genomföra en så stor satsning som SAMEC innebär, säger Anders Hellgren, VD Destination Skellefteå. Vi behöver ännu fler entreprenörer med denna framtidstro och drivkraft. – Vi kan dessutom redan nu se effekter av evenemanget i form av utställare som fyller hotellen och restauranger i området flera dagar innan mässan börjar, avslutar Anders Hellgren.

Carola Marklund
Skellefteåmässan AB
carola.marklund@samec.se
www.samec.se

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå
Tfn 0910 - 45 25 01
anders@destinationskelleftea.se

Destination Skellefteå AB är ett bolag som bildades 2008 och samägs av privata  medlemsorganisationer och Skellefteå kommun. Bolaget ska genom sitt arbete vara det främsta verktyget för att nå målen i Skellefteås turismstrategi bl.a. att mer än fördubbla omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. Dessa mål ligger helt i linje med den Nationella turismstrategin.

Destination Skellefteå är sedan 2009 medlemmar i Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening, en regional turismorganisation som omfattar 9 destinationer i Norrbotten och Skellefteå. Möjligheten att verka under varumärket Swedish Lapland har starkt bidragit till Skellefteås turistiska framgångar på, framförallt, det internationella planet.

Mer om Destination Skellefteå och dess besöksmål

Skellefteåmässan AB erbjuder ett attraktivt utbud av olika arrangemang och tjänster med hög kvalitet. Den övergripande affärsidén uttrycker vår strävan att åstadkomma kundnytta genom att arrangera och medverka till möten mellan människor. Det personliga mötet bereder mark för nya affärer. Skellefteåmässan AB är fokuserade på genomföranden och resultat. En viktig målsättning är att  hjälpa våra kunder att möta sina kunder i en miljö som skapar affärer. Vår ambition är att kunden skall ha maximal affärsmässig nytta av medverkan på våra arrangemang.

Mer om Skellefteåmässan AB,