Moderaterna

Samförstånd bör lösa Vaxholmskonflikten

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 16:05 CEST

- Istället för att lösa Laval- konflikten vid förhandlingsbordet skickades den iväg till domstolen. Denna typ av konflikter bör i fortsättningen kunna lösas i god Saltsjöbadsanda. Det är ett ansvar för ett land med en så stark facklig tradition som Sverige.

- Jag är övertygad om att det svenska facket, med sin långa tradition och erfarenhet kan finna överenskommelser med det lettiska facket.

Det säger den moderata Europaparlamentarikern Charlotte Cederschiöld med anledning av Vaxholmskonflikten som idag debatteras i Europaparlamentet.

- Konflikten som har uppstått mellan det lettiska företaget Laval & Partneri och Svenska Byggarbetareförbundet och gäller hur kollektivavtalen skall tillämpas.

- Kollektivavtal och tjänstedirektiv är olika frågor och skall hållas isär. Kollektivavtal och arbetsrätt är en svensk angelägenhet och påverkas inte av tjänstedirektivet. Facken måste samarbeta mera. Samarbete med kollegor över gränserna löser konflikter och ökar förståelsen och samförståndet. Det är nödvändigt när företagandet sker gränsöverskridande.

- Företagen måste liksom facken hålla sig till reglerna och staterna se till att inre marknadsprinciperna upprätthålls så att även vi svenskar kan arbeta på marknader som nu är mer eller mindre stängda för oss. Små länders medborgare vinner mer än stora länder på inre marknaden.