Samhall

Samhall betonar mångfald i lansering av nytt varumärke – delar ut hjärtan till flygresenärer och riksdagsledamöter

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 11:11 CET

Idag lanserar Samhall sitt nya varumärke – totalt 180 Samhallmedarbetare finns på landets 20 största flygplatser och utanför riksdagen för att berätta om Samhalls verksamhet.

– För att klara av vårt uppdrag, som är att skapa utvecklande jobb för funktionshindrade, är det viktigt att vår omgivning vet vad vi gör. Vårt nya varumärke är ett sätt att berätta om detta, säger Birgitta Böhlin, Samhalls VD.

Det nya varumärket är en del i företagets satsning på att öka kunskapen om företaget och visa upp innehållet i det moderna Samhall, med fokus på arbetsintensiva uppdrag och jobb som kräver många händer. Samhall har under de senaste tio åren vuxit starkt inom tjänstesektorn.

– Vi är landets fjärde största företag sett till antalet anställda och har verksamhet på 250 orter. Trots det är okunskapen om vår verksamhet stor. Det vill vi ändra på nu, säger Birgitta Böhlin.

Vid lanseringen, som alltså sker idag på Alla hjärtans dag, passar Samhall på att dela ut 1,2 ton egenförpackade godishjärtan till landets flygresenärer och till riksdagsledamöterna.

Vid de olika aktiviteterna medverkar en rad välkända profiler, bland andra Mikael Renberg, ishockeyspelare i Luleå Hockey, Carin Jämtin, oppositionsborgarråd i Stockholm och Ingvar Karlsson, artist och musiker i Sven-Ingvars. Dessutom finns Samhall på plats utanför riksdagen.

För bilder och bakgrundsfakta om dagens aktivitet, gå in på: www.samhall.se/press och www.samhall.se/pressbilder.

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62
Anna-Karin Hedlund, kommunikationsdirektör: 0702-878520

Kortfattat om Samhalls varumärkesarbete:
Samhall är med cirka 22 000 medarbetare Sveriges fjärde största företag sett till antalet anställda. Trots det har undersökningar visat att det finns en förlegad bild av innehållet i Samhalls verksamhet och de uppdrag Samhalls medarbetare utför. I motsats till vad många tror, återfinns hälften av Samhalls medarbetare idag ute på olika tjänste- och bemanningsuppdrag runtom i landet, inom allt ifrån montering och förpackning till äldreservice och städning.

För att visa på bredden i Samhalls verksamhet har företaget genomgått ett omfattande varumärkesarbete, med betoning på mångfald. Lanseringen omfattar bland annat ett särskilt utformat samarbete med Luftfartsverket, där Samhallmedarbetare ska bemanna ett 20-tal flygplatser och dela ut totalt 1,2 ton egenförpackade godishjärtan, som en symbol för företagets nya affärsstrategi med leverans av tjänster som kräver ”många” i form av många medarbetare, mångfald av kompetenser och många olika typer av tjänster. Under februari månad packar Samhalls medarbetare totalt 30 miljoner godishjärtan. Lanseringen äger rum på Alla hjärtans dag, 14/2, 2007.

Samhall levererar varor och tjänster till kunder inom en rad olika områden: tillverkning, montering och förpackning; lager och logistik; mark- och fastighetsservice; städning samt äldreservice. Samhall har 22 000 medarbetare på 250 orter och omsätter årligen drygt 7 miljarder kronor. Bolaget ägs av staten och till grund för verksamheten ligger uppdraget att skapa meningsfulla och utvecklande jobb för funktionshindrade med nedsatt arbetsförmåga.