Samhall

Samhalls företagarakademi arrangeras i Västerås

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 13:59 CEST

Är eget företagande ett sätt att ordna jobb för personer med funktionsnedsättning? Det anser Samhall, som driver en särskild företagarakademi för sina medarbetare. Just nu pågår utbildningen av blivande företagare i Västerås.

Varje år går runt 1000 av Samhalls medarbetare vidare till arbete hos andra arbetsgivare. Bara en handfull väljer varje år att starta egen verksamhet. Men det beror inte på bristande intresse. 2009 genomförde Samhall en enkät som visade att nära 60 procent av de tillfrågade medarbetarna någon gång funderat på att starta eget.  Det blev upptakten till Samhalls företagarakademi, som nu arrangeras i Västerås.

Det är medarbetare i Samhalls region Falun (Västmanlands, Dalarnas och Värmlands län) och region Göteborg (Västra Götaland) som haft möjlighet att söka till denna utbildningsomgång. Bland flera kvalificerade sökande har ett tjugotal valts ut. Alla har med sig en genomtänkt affärsidé. Akademin drivs tillsammans med Nyföretagarcentrum, som har mångårig erfarenhet av att inspirera och stötta blivande företagare.

Välkommen att möta ett par av Samhalls blivande företagare tillsammans med bland andra Samhalls utvecklingschef i Region Falun Hans-Göran Olsson.

Tid: Torsdagen den 2 september kl 12.30
Plats: Samhall, Ånghammarsgatan 6-8, Västerås.

Välkommen!

För ytterligare information, kontakta:

Hans-Göran Olsson, utvecklingschef: 070-330 01 99
Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62

Samhall levererar varor och tjänster till kunder inom en rad olika områden: tillverkning, montering och förpackning; lager och logistik; mark- och fastighetsservice; städning samt äldreservice. Samhall har 20 500 medarbetare på 250 orter och omsätter årligen cirka 7 miljarder kronor. Bolaget ägs av staten och har uppdraget att skapa meningsfulla och utvecklande jobb för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.