Appar

Samla familjen med hjälp av appar för Iphone och Ipad

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 09:54 CET

Mobimake AB lanserar nu produktserien Family som i första hand är avsett för en familj men fungerar lika bra för kompisgänget eller arbetsgruppen. Användarna kan skicka meddelanden och bilder samt har en gemensam kalender med aktiviteter. Allt som skrivs och skickas inom familjen stannar där och ingen annan än medlemmarna kan läsa sidorna. Till skillnad från Facebook så är man säker på att inget “hamnar fel”.

– En av styrkorna hos Family är att produkten är snabb och lättanvänd. Kalendern är intuitiv och överskådlig och man behöver inte ange klockslag eller viss person, säger Ulf Aronsson som är utvecklingsansvarig för Family inom bolaget Mobimake AB. Family är det perfekta moderna hjälpmedlet för familjer som vill förbättra sin egen planering och få ett roligt sätt att meddela sig med varandra.

Family-produkten består av tre appar: Mother för iPad , Kid för iPhone/iPod och Granny för iPad. Mother och Kid har i stort sett samma funktioner medan man med Granny läser meddelanden och tittar på bilder. All information ligger på en server och sparas lokalt på den mobila enheten för snabb åtkomst.

Med Family skapar man först ett familjekonto med valfritt namn. Sedan lägger man till medlemmarna. Varje medlem loggar in på familjenamnet första gången och anger ett lösenord. Sedan paras man ihop och det behövs aldrig mer något lösenord eller inloggning.

All information skickas till alla och allt kan läsas av alla. Idén är att alla inom familjen ska veta vad som händer och vara med.

– Family är som ett litet Facebook för bara familjen och man kan använda iPad, iPhone och iPod. Alla i familjen skickar meddelanden till hela familjen och det finns en gemensam kalender för alla familjens aktiviteter. Vi arbetar nu med att erbjuda fler plattformar som olika Android-smartphones, säger Ulf Aronsson.

Family är en “molnet-tjänst” där det finns en server som sköter lagring och alla tjänster. Dock lagras alla bilder och meddelanden lokalt så att man snabbt får fram det man vill se. All kommunikation går över Internet/IP så man behöver aldrig betala några extra kostnader. Till skillnad mot SMS så är det alltså gratis. Detta är en stor fördel om meddelanden ska gå utomlands.

Alla som köper och laddar ner Mother eller Kid samt tecknar ett konto till Family, får en giltighetstid till 30/9-2011. Denna giltighetstid behöver sedan förlängas via köp genom iTunes. Detta görs automatiskt via en betalfunktion i Kid eller Mother. För att få tillgång till den betalfunktionen gör man en vanlig uppdatering via AppStore av Mother eller Kid.

För mer information:

Ulf Aronsson, utvecklingsansvarig på Mobimake AB