Gnesta Bränneri

Sammarbete med stadshuskällan

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 12:39 CET

Från pestmedicin till populär likörsmaksättare:

Stadshuskällaren väcker liv i en gammal snapsklassiker

Kronobergs Regemente har anor ända tillbaka till tidigt 1600-tal och det är här, vid Grännaforsa Hälsobrunn, som snapsen Kronobergaren första gången omnämns. Ett brännvin kryddat med angelikarot, kummin, anis, enbär och fänkål. Lagom till 2013 års julbord får Kronobergaren välförtjänt revansch i ett samarbete mellan Gnesta Bränneri och Stadshuskällaren.

Snapsen tillverkas på lokalproducerade Edmans vodka gjord på vatten från Gnesta Bränneris egen brunn och vete från Hallsta Gård. Den tongivande ingrediensen angelikarot har en lång tradition som medicinalväxt och användes bl.a. mot magsjuka eftersom den ansågs magstärkande, men främst användes den under medeltiden som botemedel mot pest. Den användes mot digerdöden under 1300-talet, men även så sent som 1918-19 mot spanska sjukan. Idag används angelikarot t.ex. som smakämne i chartreuse- och benedictinlikör.

Angelikaroten har en örtig karaktär som passar fint till snaps, berättar Jimmy Palmeklev, restaurangchef på Stadshuskällaren. Till grundreceptet med angelikarot, kummin, enbär och fänkålsfrön har vi i vår version av Kronobergaren ersatt anis med pomerans, som ger en extra julig känsla. Dessutom rundar vi av med en ton av Bourbonfat.

Gnesta Bränneri är ett litet familjeägt destilleri i hjärtat av Sörmland, som drivs med en passion för lokaltillverkning och hög kvalitet. Som ett led i den miljövänliga tillverkningen ger exempelvis bryggeriet det som blir över efter tillverkningen, s.k. drank, till grannbönderna som använder detta till att utfodra sina djur.

Grundrecept för 70 cl Stadshuskällarens Kronobergare:

1 tsk angelicarot

2 tsk kummin

1 tsk fänkålsfrön

1 tsk pomerans

1 tsk krossade torkade enbär

Om Stadshuskällaren

”Nya” Stadshuskällaren fick nya ägare hösten 2012 och därmed en helt ny kostym, med totalrenoverad restaurang och bar i design av Jonas Bohlin och ett nytt spännande svenskt matkoncept av duon Fredrik Larsson, lagkapten i Svenska Kocklandslaget, och Andreas Hedlund, Årets Kock-vinnare och Nobelkock. Stadshuskällaren erbjuder lunch och middag i matsalen, lättare mat och dryck i baren, samt festvåning och separématsal. Företaget drivs av familjeföretaget Mässrestauranger som ägs av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson och omfattar all restaurangverksamhet på Stockholmsmässan och Malmömässan, Teaterbaren och Taket på Kulturhuset, Engsholms Slott samt Stadshusrestauranger som innefattar bankett- och mottagningsverksamhet i Statvåningen (Blå Hallen, Gyllene Salen, Prinsens Galleri) samt Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi.

För mer information & bilder

Ebba Beck-Friis, SpoilConcept: 0708 15 82 15, ebba@spoilconcept,se