Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR

Samordning ett grundkrav för att locka fler turister

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 11:17 CEST

Bättre samordning efterlyser Svensk Handels vd Dag Klackenberg och SHR:s vd Mats Hulth inför det gemensamma seminariet om turism och handel den 5 oktober. Bristen på samordning är det största hotet mot ett större antal turister till Stockholm. Eftersom besöksnäringen utgör en allt viktigare del av näringslivet i Stockholm är samordning ett måste. Och det är staden som måste ta helhetsgreppet.

Shoppa, äta gott och sova bekvämt är sådant som turister gillar att göra i Stockholm, konstaterar Dag Klackenberg och Mats Hulth.

- Turister älskar vår skärgård, våra museer och naturupplevelserna. Men varför ska de inte kunna uppskatta allt utbudet samordnat? Åka båt från Stadshuset till Sickla eller Hammarby Sjöstad, för vidare transporter till nyöppnade Sickla Köpkvarter eller ut till Gustavsberg. Eller ta en tripp med skärgårdsbåten för vidare transport till Stockholm Citys alla varuhus.

- Möjligheterna är enorma, men det behövs samordning mellan staden och näringslivet. Staden har inte insett fördelarna med att locka hit turister utan gör det lite halvhjärtat. Och förväntar sig att vi som står med fötterna i verkligheten ska kunna fatta ett helhetsgrepp. Men det är bara staden som kan ta det totala helhetsgreppet.

Varje år omsätter turismen i Sverige cirka 170 miljarder kronor. För de tillresta turisterna i Stockholm går över fyra miljarder av reskassan till shopping, medan cirka nio miljarder läggs på boende och restaurangbesök. Exklusive boende och resor spenderar affärsresenärer från utlandet 1 044 kronor per person och dygn medan svenska affärsresande spenderar 1 639 kronor per person och dygn. Privatresenärer spenderar något mindre.

- Besöksnäringen utgör en allt viktigare del av näringslivet i Stockholm och har en stor potential. Med gemensamma krafter kan den växa ytterligare, anser Mats Hulth och Dag Klackenberg.

Onsdag den 5 oktober äger ett seminarium om turismen och handeln rum. Då träffar Dag Klackenberg och Mats Hulth företrädare för Stockholms näringslivskontor och Stockholm Visitors Board. Där presenteras bland annat en helt ny rapport om Stockholm och turisterna.

För eventuell ytterligare information var vänlig kontakta:
Dag Klackenberg, vd Svensk Handel 08 762 77 79 eller
Mats Hulth, vd SHR 0705 82 82 84 eller