Samsung väljer Nuance T9 Trace till mobiltelefonen Samsung Wave II

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 15:15 CET

Snabbare sms med Nuances fingersvepsteknik för textinmatning.

Nuance Communications meddelar idag att företagets fingersvepsteknik T9 Trace används i nya Samsung Wave II. Telefonen använder operativsystemet Bada 1.2 och har bland annat en 3,7 tums pekskärm. Användare kan snabbare skriva meddelanden med Nuances T9 Trace genom att svepa med fingret från en bokstav till en annan på sitt pekskärmstangentbord.

Tekniken, som hos Samsung kallas QuickType, gör det möjligt för användare att skriva text snabbare, enklare och på ett mer naturligt sätt än på ett virtuellt tangentbord. T9 Trace kan integreras med Nuance XT9 prediktiv text, så att ord och fraser framträder under tiden som användarna sveper fingret över skärmen. Eftersom T9 Trace utnyttjar XT9:s funktioner för ordigenkänning och felkorrigering får användarna snabbt rätt ord. Kontrollen och enkelheten ökar ytterligare då det är möjligt att sömlöst växla mellan att knappa och svepa.

– Fingersvepsteknik i smartphones är otroligt hett just nu, och vi är oerhört glada att den innovativa Samsung Wave II kommer att vara bland de första mobilerna i världen med T9 Trace. Användare älskar enkelheten i att bara svepa med fingret över tangentbordet för att skicka sms och mail, eller skriva in text i webbläsaren och applikationer för sociala medier. Och eftersom T9 Trace är helt integrerat med XT9, framträder ord och fraser snabbare än någonsin vilket gör att användare kan göra och säga mer, säger Michael Thompson, vd för Nuance Mobile.

T9 Trace bygger på Nuance T9-teknik
Nuance T9 Trace är kompatibelt med XT9 för att kunna erbjuda tillverkande partners som Samsung unik effektivitet bland annat för integrationstider, minnesanvändning och globalt språkstöd. Eftersom T9 Trace är plattformsagnostisk kan den integreras med alla plattformar – inklusive Samsungs Bada. Därtill är T9 Trace fullt kompatibel med hela T9-portföljen, inklusive Nuance T9 Writes teknik för handskrift, vilket ger partners möjligheten att snabbt och enkelt integrera en kraftfull men ändå enkel svit med prediktiv inmatningsteknik i hela sin produktportfölj. Nuance T9-portfölj stödjer fler än 80 språk över hela världen. Tillverkare kan med andra ord leverera en helt ny typ av inmatningsupplevelse till både etablerade och tillväxtmarknader.

Nuances hela portfölj med röst- och prediktiv touchteknik förändrar sättet människor interagerar med sin mobiltelefon när de skickar sms, mailar, ringer och surfar på nätet för information, vägbeskrivningar, musik mm. Nunace mobila lösningar levereras till fler än fyra miljarder mobila enheter – ett resultat av omfattande relationer med samtliga ledande mobiltelefontillverkare och operatörer i världen.

Mer information om Nuance T9 Trace, se www.nuance.com/t9trace.

Tillgänglighet
Samsung Wave II med QuickType genererad av Nuance T9 Trace kommer att finnas tillgänglig inom kort i Europa och Asien.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Sjöberg, nordisk marknadschef på Nuance
Email: lars.sjoberg@nuance.com

Nuance Communications
Nuance är en ledande tillverkare av röststyrd mjukvara och lösningar för bildhantering. Våra lösningar har skapat nya möjligheter för människor att interagera med information och skapa, dela och använda dokument. Varje dag använder miljoner människor och tusentals företag Nuances beprövade applikationer. För mer information, se www.nuance.com.

Nuance och Nuance logotyp är varumärken eller registrerade varumärken för Nuance Communications eller dess partners i USA och/ eller andra länder. Alla varumärken som nämns i texten tillhör sina respektive ägare.