Gotlands Museum

Samtal om fotografi. Betydelsen av bilder vid konflikter och som minnen i arkiv

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 15:20 CET

Gotlands Fotografiska Forum, Landsarkivet i Visby och Gotlands Konstmuseum bjuder tillsammans in Annette Rosengren och Tommy Söderlund, båda med stor erfarenhet av dokumentärt fotografi. De samtalar med utgångspunkt i utställningen, Var går gränsen? Bilder av Ojnareskogen, vars bilder huvudsakligen samlats in genom en Facebookgrupp för att skildra olika sidor av det som hände vid Ojnare/Bunge Ducker under sommaren och hösten 2012.

Det övergripande temat för kvällen blir bildens betydelse i ett demokratiskt samhälle med fokus på amatörfotografens och den professionella fotografens bilder vid skildringar av konflikter. Frågor om objektivitet, inifrånperspektiv, nyhetsprioriteringar, ekonomi och arkivering kommer bland annat att beröras.

Annette Rosengren är fältarbetande och fotograferande etnolog och har skrivit flera böcker som bygger på långvariga fältarbeten. Hon har arbetat många år på Nordiska museet i Stockholm och har varit engagerad i många fotografiska projekt inom och utanför museivärlden. Numera ägnar hon sig helt åt egna projekt.

Tommy Söderlund är bildjournalist på Gotlands Media, Bergmanstipendiat och hängiven den dokumentära bilden, utbildad vid Nordens Fotoskola och Konstfack. Förutom arbetet med nyheter, reportage och illustrationer har han bland annat skildrat livet på Gotland i ett flertal böcker och deltagit i projektet EKO DOK 90.

Carina Johansson som är etnolog vid Högskolan på Gotland och deltagare i gruppen som arbetat med utställningen är moderator för samtalet.

Tid: Måndag 4 mars kl 18.00 på Gotlands Konstmuseum

Välkomna att delta i samtalet, lyssna och ställa frågor!

Gotlands Konstmuseum, Sankt Hansgatan 21, Visby
www.gotlandsmuseum.se

Inträde: 50 kr för vuxen 40 kr för studerande och pensionärer Gratis för alla till och med 19 år.
Gratis för Fornvänner och medlemmar i Gotlands Fotografiska Forum.

Gotlands Museum bildades 22 maj 1875 av Föreningen Gotlands Fornvänner. Då gick museet under namnet Gotlands Fornsal. Fornsalen är idag namnet på det kulturhistoriska museet.