Samtliga åtalade bör friges!

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 06:59 CEST

Representanter från de rödgröna partierna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet befinner sig just nu i Diyarbakir (Amed) / Turkiet (Kurdistan) för att bevaka massrättegången mot hundratals politisk aktiva, fötroendevalda, människorättsaktivister, advokater, journalister m.m i det sk KCK målet.

Rättegången börjar den 18 oktober och beräknas pågå i flera veckor. De åtalade påstås bla vara medlemmar i illegala beväpnade organisationer, men enligt de åtalades advokater har inte ett enda bevis presenterats. Underlaget för förundersökningen har samlats in via tvetydiga och olagliga metoder såsom privata avlyssningar som är förbjuden enligt turkisk lagstiftning.

Vi rödgröna som är på plats vid rättegången i Diyarbakir är överens om att Sveriges regering ska agera kraftfullt mot turkiska regeringen.

Vi fördömer dessa politiska rättegångar som inte har någon juridisk grund. För demokratiseringen av Turkiet kräver vi att samtliga fängslade ska omedelbart friges. Det dessa människor har kämpat för är inget annat än de självklara och okränkbara mänskliga rättigheterna.

Peter Hultqvist (s), riksdagsledamot

Jabar Amin (mp) riksdagsledamot

Amineh Kakabaveh (v) riksdagsledamot

Leyla Tarhan (s), kommunpolitiker