Paper Province

Samverkan mellan kluster, offentlig sektor och Karlstads universitet inspirerar departementen i Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 18:36 CEST

Forskning och innovation vid Karlstads universitet, samverkan med kluster, näringsliv och offentlig sektor - här är regionen framgångsrik. Nu på torsdag och fredag besöker flera departement och Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin Karlstad.

Programmet som väntar besökarna den 14-15 oktober innehåller presentation av flera forskningsprojekt och kluster. Dessutom berättar rektor Anders Söderholm från Mittuniversitetet mer om innovationskontoret Fyrklövern där även Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Örebro universitet ingår.

Möjlighet visa upp goda exempel
Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, driver projektet Innovation för tillväxt och är därför intresserade att ta del av de goda exemplen i Värmland. Samverkan här omfattar även Dalarna och Gävleborg.

- Att IVA och departementen visar stort intresse för det goda samarbetet som finns här i Karlstad mellan oss kluster, den offentliga sektorn och Karlstads universitet - kallat Värmlandsmodellen är mycket glädjande, säger Mats Williams, VD, The Paper Province.

Bakom programmet står Karlstads universitet, Region Värmland och Länsstyrelsen i Värmland.

Landshövdingen inleder
Landshövding Eva Eriksson välkomnar gästerna klockan 13.00 på torsdagen och man samlas i Ljungbergsalen, ''Ägget'', i hus Vänern på Karlstads universitet. Sedan får besökarna veta mer om planerna på en företagsforskarskola av professor Lars Järnström och docent Magnus Lestelius. Professor Jens Bergström presenterar Material- och kostruktionscentrum, Gunilla Eriksson, prefekt och ledarutvecklingskonsult talar om attitydförändringar inom akademin. Etik- och genusforskaren Cecilia Nahnfeldt berättar om Balansa, ett exempel på hur en tjänsteidé kan kommersialiseras. Besökarna får också möta professor Bo Edvardsson som talar om tjänsteinnovationer.

På kvällen hinner man med ett studiebesök hos The Packaging Arena och därefter följer en middag hos landshövdingen där även rektor Kerstin Norén och regionrådet Tomas Riste medverkar.

Klustren presenterar sig
Fredagen inleds med en presentation av de tre klustren Compare, Stål och verkstad samt The Paper Province. Därefter sammanfattar Johan Schuber från IVA sina intryck från besöket. Tillsammans med rektor blickar de sedan framåt och diskuterar vad som behöver göras för att innovation och samverkan ska fortsätta att vara starka kort i regionen.