San Franciscos Bay Bridge världens största LED ljusskulptur

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2013 11:29 CEST

Publicerat 2013-04-14 av Kristofer Blockhammar

Designad av konstnären Leo Villareal är ”Bay Lights” världens största LED ljusskulptur, som spänner över nästan 3 km och mer än 152 meter högt, med hela 25 000 individuella LED lampor. Installationen kommer att visas varje dag från skymning till efter midnatt, de kommande två åren. Villareal som nyligen ställde ut två uppmärksammade offentliga konstinstallationer i NYC Madison Sq. Parks Buckyball och Bleecker Street tunnelbanestation Hive är känd som en LED konstnär, som har arbetat med mediet, ljusskulpturer, sedan slutet av 1990-talet.

För de ”Bay Lights” utvecklade Villareal en anpassad programvara för att generera glödande mönster och formationer som lyser upp bron. Med inspiration från mönster som finns i naturen och i brons omgivning, som vågorna och vinden i San Francisco Bay, samt trafiken som åker över bron, ger Villareals algoritmer unika konfigurationer som aldrig kommer att upprepas.

Information om hur företag använder våra produkter på: http://www.ledochled.se/foretaget/

ISO

LED & LED

Led & Led är ledande designer, utvecklare, producent och grossist av professionell LED teknologi och vänder sig till arkitekter, inredare, ljusdesigners, butiker och andra professionella aktörer inom belysning. För att kunna tillhandahålla den senaste LED teknologin tillverkar vi många av våra produkter efter inkomna order, därav ska våra tekniska produktspecifikationer ses som ett minimum, då vi ständigt utvecklar och förbättrar våra produkter. Utvecklingen inom LED teknologin sker idag i en rask takt, med en ständig teknikförbättring, som vi applicerar till våra produkter. Vi är idag representerade i flera länder, däribland Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland, Portugal, England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Schweiz, Monaco, Bulgarien, Australien, Ryssland, Ukraina m.fl.