Nigabs pressrum

San Zopito 2006 - Torre Raone

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 16:46 CET

En varm söndag den 22:a maj 1711 går en långsam procession genom staden Loreto Aprutino. De bär på reliker av ett helgon - San Zopito - en martyr från 300 e. kr. som legat i Vatikanen och som nu donerats av påven Clemens XI till staden Loreto Aprutiono.

Luciano di Tizio och Antonio d’Emilio har namngett sitt toppvin efter detta helgon - San Zopito. De två är skolkamrater från byn och 1996 bestämde de sig för att köpa 30 hektar vinodling och döpte egendomen till Torre Raone. På egendomen odlas det traditionella sorterna för området: montepulciano d’abruzzo,  trebbiano och pecorino.

San Zopito är ett vin från Montepulciano d’Abruzzo på östkusten i Italien och från området Terre de Vestini. Vinet är gjort på 100% montepulciano. Druvorna skördas mycket sent vilket gör att druvorna har hunnit torka och koncentrationen av socker är mycket hög. Detta resultera i ett vin med starkvinston som kan påminna om amaronevin. Vinet är jäst i öppna kar och lagrat i 12 månader på ekfat.

Druvor 100% montepulciano
Art nr 9462501
Volym 75 cl
Antal 360 fl
Modul SB T6
Pris 169 kr
Lansering 2010-12-01

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.