Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

Sandrew Metronome distribuerar "Goodbye Bafana" i regi av Bille August!

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 18:05 CET

Sandrew Metronome kommer att distribuera Bille August (”Pelle Erövraren”, ”Fröken Smillas känsla för snö”) nya film GOODBYE BAFANA i Skandinavien. Filmen är baserad på boken med samma namn skriven av James Gregory och Bob Graham, och berättar den sanna historien om den rasistiske vite sydafrikanen James Gregory vars liv totalt förändrades av den svarte fånge han vaktade i tjugo år. Fångens namn var Nelson Mandela.

I rollerna ser vi Joseph Fiennes (”Shakespeare in Love”, ”Enemy at the Gate”) som James Gregory, Dennis Haysbert (TV-serien ”24”, ”Far From Heaven”) som Mandela och Diane Kruger (”Troja”, ”National Treasure”).

Fångvaktaren Gregory, en typisk vit afrikaaner som anser att svarta är andra klassens medborgare, växte upp på en farm där han lärde sig att prata Xhosa. Detta gjorde honom perfekt för uppgiften att vakta Mandela och hans kamrater på Robben Island. Han kunde förstå deras språk och spionera på dem, utan att de visste om det. Men tricket fick motsatt effekt. Genom Mandelas påverkan förändras sakta Gregorys lojalitet från rasism till ett öppet stöd till Mandela i hans kamp för ett demokratiskt fritt Sydafrika.

Inspelningen av GOODBYE BAFANA startar den 27 mars.

För ytterligare information kontakta Pia Norström, Manlin Sterner, Amelie Häger, Agneta Ljungman, Annelie Wadman, Katarina Lindgren eller Maria Mörner. Tel 08-762 17 00 eller skicka e-post till: fornamn.efternamn@sandrewmetronome.com