Dialogos Förlag

Sandrews 1985-2012. Ekonomi och strategi

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 15:10 CET

Namnet Sandrews förknippades från 1930-talet och framåt med teater, film och bio. Bolaget var under flera decennier en viktig aktör och pådrivare i den svenska nöjessektorn.

Men från slutet av 1950-talet ökade konkurrensen i underhållningsvärlden. TV-utbudet växte, vilket ledde till minskade besökssiffror på både teatrar och biografer under 1960- och 70-talen. Den ekonomiska situationen för flera företag försämrades snabbt, och under 1980- och 90-talen tvingades Sandrews genomföra omstruktureringar av såväl teater-, film- som biografverksamheten.

I denna bok analyseras hur Sandrews har hanterat de strategiska problem som bolaget har ställts inför sedan mitten av 1980-talet. Framför allt diskuteras den balansgång som bolaget och företagets ledning har tvingats utföra för att undvika kapitalförstörelse och likvidation.

Författaren Mats Larsson är professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och chef för Uppsala Centre for Business History (UCBH).

144 sidor. Hårdband
ISBN 978-91-7504-265-7
Utkom november 2013

För rec. ex. kontakta jolanta.wadensjo@comhem.se

Dialogos förlag - det lilla förlaget med de stora böckerna! Utgivning av facklitteratur inom områden som historia, religionshistoria, juridik, biologi, språk, mat & dryck, etnologi, samhällsfrågor med mera.