Sandvik AB

Sandvik avvecklar hårdmetalltillverkning i Fair Lawn, USA

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 09:16 CEST

Sandvik har beslutat att avveckla tillverkningen av hårdmetallskär i Fair Lawn, USA, i syfte att bättre tillvarata skalfördelar i det globala produktionskonceptet.

Avvecklingen beräknas vara slutförd i juni 2006 och berör cirka 100 personer.

Övriga funktioner vid anläggningen i Fair Lawn, som försäljning och marknadsföring, berörs inte av beslutet.

Sandviken den 18 april 2006

Sandvik AB; (publ)

Ytterligare information kan erhållas av Anders Thelin, chef för affärsområde Sandvik Tooling,
telefon 026-26 63 84.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria material, special-legeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 39 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 63 000 MSEK.

Sandvik Tooling är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och globalt marknadsledande tillverkare av verktyg och verktygssystem för metallbearbetning samt industriella ämnen och komponenter. Omsättningen är cirka
21 000 MSEK och antalet anställda omkring 15 000. Cirka 5 % av omsättningen investeras i forskning och utveckling av nya produkter. Produkterna är av hårdmetall, snabbstål och andra hårda material som diamant och specialkeramer. Väletablerade varumärken är Sandvik Coromant, Sandvik Hard Materials, Walter, Valenite, Safety, Titex, Dormer, Prototyp, Precision Twist Drill m fl.