Sandvik AB

Sandvik Mining and Construction avyttrar enheter i USA

Pressmeddelande   •  Aug 13, 2003 14:53 CEST

Sandvik Mining and Construction har träffat en principöverenskommelse att avyttra två enheter i USA.

EIMCO LLC, Bluefield, USA, produktlinjen för kontinuerliga kolbrytningsmaskiner med en omsättning på cirka 400 MSEK.
Enheten för Chemical Products Division (CPD) inom Sandvik MGT LLC, Bristol, USA. CPD tillverkar Resin, ett kemiskt fästelement för takbultning i gruvor med en omsättning på cirka 100 MSEK. Köpare är DBT (Deutsche Bergbau-Technik) respektive Minova (USA) Inc.

Sandviken den 13 augusti 2003
Sandvik AB; (publ)

Ytterligare information kan erhållas av Anders Ilstam, chef för Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 04.

Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 50 000 MSEK.

Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och världsledande leverantör av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggnings-arbeten. Omsättningen är 14 000 MSEK och antalet anställda cirka 8 600. Väletablerade varumärken är Sandvik, Tamrock, Toro, Rammer, EJC, Voest-Alpine, Eimco, Driltech, Roxon, Mission, Sandvik Smith etc.