Nigabs pressrum

Sant’Urbano Superiore – nytt mästarvin från Fratelli Speri

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 09:20 CET

Familjen Speri är en av de mest inflytelserika vinodlarfamiljerna i Valpolicella. Sedan slutet av 1800-talet har Fratelli Speri gått i bräschen för regionens viner och blivit kända för sin exemplariska kvalitet och sitt rigorösa hantverk. Sant’Urbano Classico Superiore 2010, är ännu ett exempel på detta.

Familjen Speri är en av pionjärerna som gjort vinerna från Valpolicella, inte minst Amarone och Ripasso, världsberömda. Man brukar tala om ett tiotal familjer som ligger bakom Valpolicellavinernas framgång och Speri är en av de allra mest betydande av dessa.

Speri kännetecknas av att man aldrig blandar viner från olika vingårdar och att man håller fast vid gamla traditionella metoder. Man binder exempelvis upp vinrankorna i pergolasystem, gödslar biodynamiskt med gräs och löv och skördar för hand. Varje vin buteljeras under respektive vingårds namn för att man vill lyfta fram vingårdarnas särart och unika stil.

Den mest ansedda av familjens vingårdar är Sant’Urbano. Det är egentligen en vidsträckt vacker kulle som höjer sig 300 meter över havet. Själva vingården är 19 hektar där främst druvor som corvina och rondinella odlas i den lavarika lerjorden.

Smakprofil
Sant’Urbano Classico Superiore är ett av de mest stiltypiska av regionens viner. Vinet består till 70 % av corvina, 25 % rondinella och 5 % molinara. Efter skörden lämnas druvorna att torka i gårdens torkhus mellan 20 och 25 dagar. Torkningen koncentrerar smak- och aromämnen och ger vinet dess typiska karaktär. Vinet är tydligt, med rena fruktaromer av plommon, mörka torkade körsbär och med inslag av kryddor, tobak och läder. Smaken är fullmogen med inslag av moreller, körsbär och tobak och med en välbalanserad syra. Vinet är färdigt att drickas nu, men vinner ännu mer på några års lagring. Det bör nå sin topp runt 2015 men har längre lagringspotential än så. Sant’Urbano Classico är ett utpräglat vin för finare kötträtter som rosastekt oxfilé och entrecote, men passar också till vilt och i synnerhet lamm. Det gör sig också mycket väl tillsammans med vällagrade ostar.

Nr 76483 Speri Sant’Urbano Valpolicella Classico 2010 - 149 kr

Kort om producenten
Familjen Speri har en lång historia av vinodling i Valpolicella Classico. Under snart 150 år har man gått i spetsen för regionens viner och man har en mycket stor del i att Valpolicella blivit världsberömt, för sina signaturviner amarone och ripasso. I dag har familjen Speris egendomar vuxit till 50 hektar och man hyllar det traditionella hantverket och odlar utan bekämpningsmedel och konstgödsling i en traditionell stil. Samtliga vingårdar ligger i två kommuner i det historiska hjärtat av Valpolicella i underregionen Classico, som omfattar sju kommuner. I dag säljs Speris viner över hela världen och företaget Fratelli Speri sysselsätter ett stort antal medarbetare.

Kort om Speri och Valpolicella
– Valpolicella ligger öster om Gardasjön i nordöstra Italien
– Valpolicella tros betyda dalen med vinkällarna. Man vet att romarna odlade vin i området redan på 500-talet före Kristus
– Vinerna från Valpolicella var kejsar Augustus favoritvin
– Regionens ursprungliga vin anses vara den söta recioton
– Valpolicella Superiore kännetecknas av en något högre alkoholhalt och mindre strävhet.
– Familjen Speri är kända för att vara mycket konservativa vinmakare och deras viner brukar alltid tilldelas de högsta utmärkelserna i den italienska vinpressen.

För mer information:

Axel Forssén
Produktchef Vin
axel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har kontor i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.