SAPA AB

Sapa får stororder från Ikea värd 400 Mkr

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2003 10:34 CEST

Sapa Profiler AB i Vetlanda, som tillverkar och förädlar aluminiumprofiler, har tagit hem ytterligare en stororder på en ny produkt till möbeljätten Ikea. Ordern, värd 400 miljoner kronor, är den största någonsin i Sapas 40-åriga historia.

Under den senaste 10-årsperioden har Sapas samarbete med Ikea successivt förstärkts och intensifierats. Den nya ordern fördubblar Sapas omsättning mot Ikea. Ordern innebär ett 10-tal nyanställningar.

Aluminiumprofilerna från Sapa ska användas i den bärande konstruktionen i en helt ny inredningsprodukt och ska levereras i tre olika varianter – en naturanodiserad, en lackerad och en fanérbeklädd. Sapa ansvarar för hela produktionen och levererar en färdig produkt. Därefter packas produkten i Ikeas emballage och skickas iväg till centrallager världen över. Produkten kommer att presenteras i nästa års Ikea-katalog.

Avsikt, Åsnen, Billy, Stolmen och Seim är alla namn ur Ikeas produktsortiment som innehåller konstruktioner med aluminiumprofiler från Sapa.

"Sapa fungerar som en samarbetspartner till Ikea", säger Jan-Evert Johansson, försäljningsdirektör vid Sapa Profiler AB i Vetlanda. "Vi lever i ett samhälle som blir mer och mer tidspressat. Produktsortiment måste kompletteras med nya artiklar i allt snabbare takt och utvecklingstiderna måste kortas. Ikea är trendsättare och duktiga på design. Sapa är proffs på profiler och vi bistår med teknisk support och konstruktionshjälp. Genom vår tekniska kunskap hjälper vi till att skapa nya användningsområden, som gör att marknaden för aluminiumprofiler växer kontinuerligt." "När det gäller leveranser till Ikea konkurrerar vi med hela världen", poängterar Jan-Evert Johansson, "och vi är glada att vi kan erbjuda Ikea så smarta lösningar att de kan välja en svensk leverantör för sin nya produkt."

För ytterligare information kontakta Eva Ekselius, Informationschef, Sapa Profiler AB, telefon 0383-942 89 eller Gabriella Pihl, Informationschef, Sapa AB, telefon 08-459 59 62.

Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter 2003 ca 12 miljarder SEK och har ca 7 600 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnadsindustrin. Sapa är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.
Ytterligare information om Sapa finns på vår hemsida www.sapagroup.com