SAPA AB

Sapa investerar 195 Mkr i ny teknik

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2003 08:53 CET

Sapa rationaliserar genom att investera 195 Mkr i en ny vertikal anodiserings-anläggning hos Sapa Profiler i Vetlanda. Investeringen i ny och modern ytbehandlingsteknik innebär kraftigt ökad effektivitet och förbättrad arbetsmiljö genom automatiserad produktion. Den nya anläggningen beräknas stå klar under första halvåret 2006. Samtidigt leds produktionen över från befintliga anläggningar varvid dessa stängs.

"Marknaden för anodiserade aluminiumprofiler har haft en positiv tillväxt under flera år. Kundernas krav på kvalitet och service ökar ständigt och genom denna investering kan vi tillgodose dessa behov. Dessutom stärker investeringen vår position som en av de ledande aluminiumprofiltillverkarna i Norden", säger Arne Rengstedt, VD Sapa Profiler AB och medlem av Sapas koncernledning.

För ytterligare information kontakta Arne Rengstedt, VD Sapa Profiler AB, telefon: 0383-942 89.

Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter 2003 ca 12 miljarder SEK och har ca 7 600 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina. Företaget är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, byggnads-, och verkstadsindustrin. Sapa är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.

Ytterligare information om Sapa finns på vår hemsida www.sapagroup.com