Sapwise AB

Sapwise anställer Peter Bertilsson som VD

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 11:15 CEST

Sapwise tar nu nästa steg i utvecklingen och anställer en VD med stor kunskap om den nya inriktning som SAP fokuserar på; molntjänster, minnesbaserad teknik och SaaS. Peter Bertilsson har stor erfarenhet från spelvärlden där nästan all teknik bygger på ett tjänsteerbjudande och alla nya plattformar bygger på molntjänster. Peter har bl a varit VD för Boss Media, bwin Games och Ongame där just bygget av produkt och en affärsmodell som bygger på tjänster – SaaS – var avgörande.

”När jag fick höra om satsningen med ett nytt SAP inriktat bolag var jag tveksam men efter att fått ta del av allt det nya SAP nu erbjuder kändes det lätt att säga ja, ”the new brave world” SAP erbjuder är väldigt spännande. Det finns ett tydligt break mellan det gamla sättet att leverera SAP produkter och det nya där mina erfarenheter är mycket relevanta,” säger Peter. ”Dessutom är kopplingen till Findwise väldigt intressant, ”Search and Analytics” är mycket hett och bedöms av Gartner att bli sättet man gör realtidsanalyser på framgent hos både små och stora bolag - där kommer Sapwise relativt stora kunder och Findwise produkter samverka på ett mycket bra sätt.”

SAP gör om sin affärsmodell från en tydlig licens- och konsultinriktning till att sälja mjukvarutjänster via abonnemang och har under de senaste åren köpt ett flertal molnbaserade tjänsteföretag som nu adderas till den nya basplattformen. Denna förändring skapar en stark efterfrågan av konsulter som kan den nya SAP-tekniken och det är i denna innovationsmiljö Sapwise skall verka.

”Satsningen på Sapwise utgör en vidareutveckling av Findwise erbjudande mot en specifik värld – SAP. Vi tror att timingen är helt rätt och vi är mycket glada att vi har anställt Peter som ansvarig för bolaget. Peters tidigare erfarenheter är mycket värdefulla för oss.” säger Bengt Rodung, grundare av Findwise.

Sapwise hjälper sina kunder att digitalisera sin verksamhet med nästa generation av SAP system. Sapwise grundades av erfarna SAP-konsulter ihop med Findwise, ett företag som bygger lösningar för Enterprise Search och Analytics. Sapwise arbetar med den nya SAP-tekniken som Hana, S/4Hana och SAP Cloud Platform.