Diversity Group AB

Sarah Anwar i paneldebatt om diskriminering och rasism

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 15:03 CET

Mångfaldsstrategen Sarah Anwar från Diversity Group är en av deltagarna i FN-s paneldebatt om diskriminering och rasism på den svenska arbetsmarknaden.

Paneldiskussionen hålls på Nobeldagen, FN:s dag för mänskliga rättigheter, den 10 december, med anledning av FN-s hårda kritik mot Sverige.

Sarah Anwar har en internationell bakgrund och har arbetat på FN i Geneve, främst inom ILO med arbetsmarknadsanalys. I dag arbetar hon som mångfaldsstrateg på Diversity Group, framför allt med research och företagsutbildningar.

Hennes egen upplevelse av svenska arbetsgivare är inte helt igenom positiv.

– Jag hade aldrig kunnat föreställa mig det bemötande jag fick i Sverige när jag var ny och arbetssökande, säger Sarah Anwar.

Med hennes fleråriga kunskap inom området samt den egna erfarenheten av hur det är att komma till Sverige och möta den strukturella diskrimineringens problematik, kommer hon att bidra med sitt perspektiv på Sveriges åtaganden.

– Jag vill se ett Sverige som arbetar aktivt med normkritik för att riva barriärer mellan människor, säger Sarah Anwar.

Om Sarah Anwar:

Född i Malaysia, bott i 9 länder bl.a. Hong Kong, Canada och Bahrain. Utbildad nationalekonom och i internationella relationer.

Om paneldiskussionen:

På Nobeldagen, FN:s dag för mänskliga rättigheter, den 10 december hålls en paneldiskussion om detta ”Rasism och strukturell diskriminering – vad innebär FN:s kritik mot Sverige?”. Det inledande talet hålls av Erik Ullenhag, samtalet leds av Linda Nordin från Svenska FN-förbundet. Utöver Svenska FN-förbundet kommer talarna bland annat från MR-delegationen, Stockholmspolisens hatbrottsgrupp och från Advokatsamfundet.

De två diskussionerna dagen bjuder på är ”Bryter Sverige mot FN:s konvention mot rasism?” och ”Hur kan Sverige följa FN:s rekommendationer?”

Bakgrund:

Svenska FN-förbundet kritiserar Sverige för att inte ha hörsammat FN:s rekommendationer i syfte att minska rasism och strukturell diskriminering. En av huvudrekommendationerna som förbundet framför är inrättandet av en ny myndighet för mänskliga rättigheter, som skall vara oberoende och placerad direkt under riksdagen. Detta är något som Sverige ännu inte har infört.

För intervju, kontakta: Sarah Anwar, 0737307039, sarah.anwar@diversitygroup.se

Diversity Group arbetar sedan 2007 med att kartlägga och utveckla mångfald i svenska företag. Med rikare mångfald följer höjd kompetens, större kreativitet och bredare nätverk – kraftfulla konkurrensfördelar som stärker företagen och ökar möjligheterna till utveckling.

KARTLÄGGER KOMPETENS | REKRYTERAR | UTBILDAR