Sardus AB

Sardus förvärvar Gourmet Service AB

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2003 11:01 CEST

Livsmedelskoncernen Sardus, som är noterad på Stockholmsbörsens A-lista, har tecknat ett preliminärt avtal om att förvärva samtliga aktier i Gourmet Service AB. Företaget tillverkar bland annat smörgåssallader, såser, salladsdressing samt lax- och skaldjurspatéer. Gourmet Service, som ligger i Stockholm, omsätter drygt 80 miljoner kronor och har 24 anställda.

Gourmet Service har i första hand sina kunder inom storhushållssektorn men levererar även till livsmedelsindustrin och dagligvarubutiker. Säljare av bolaget är företagets grundare Rolf Bratt, som kommer att kvarstå som verkställande direktör.

Passar in i strategin
- Gourmet Service verksamhet passar väl in i vår strategi, som är att bredda oss ytterligare inom segmenten smörgåsnära produkter och lätta måltider, säger Sardus VD Ragnar Bringert. Företaget har en stor utvecklingspotential både inom dagligvaru- och storhushållssektorerna, är välskött och har en lönsamhet, som lever upp till våra avkastningskrav.

- Med Sardus som ägare kommer vi att kunna utvecklas betydligt snabbare än som familjeföretag. Dels genom Sardus breda kompetens, dels genom att vi får tillgång till en betydligt större kapitalbas, säger Gourmet Service VD Rolf Bratt.

Konsolidering under fjärde kvartalet
Gourmet Service kommer, när förvärvet har slutförts, att ingå i affärsenheten Sardus Foodpartner, som vänder sig till storhushåll, även om flera av produkterna även säljs i dagligvarubutiker. Avsikten är att förvärvet skall slutföras under tredje kvartalet i år, vilket innebär att Sardus konsoliderar bolaget under årets tre sista månader. Gourmet Service bidrar marginellt till resultatet för fjärde kvartalet.

Helsingborg den 29 augusti 2003
AB SARDUS (publ.)