Sardus AB

Sardus slutför förvärvet av Gourmet Service

Pressmeddelande   •  Okt 06, 2003 12:21 CEST

Livsmedelskoncernen Sardus, som är noterad på Stockholmsbörsens A-lista, har slutfört förvärvet av Gourmet Service AB. Företaget tillverkar bland annat smörgåssallader, såser, salladsdressing samt lax- och skaldjurspatéer. Gourmet Service, som ligger i Stockholm, omsätter drygt 80 miljoner kronor och har 24 anställda.

En del av likviden utgörs av 200 000 aktier i Sardus, vilket motsvarar 2 procent av det totala antalet aktier. Detta har möjliggjorts genom Sardus återköpsprogram av egna aktier, som inleddes under våren 2002. Därmed blir säljaren Rolf Bratt en av de större aktieägarna i Sardus. Avräkningspriset är satt till 84 kronor per aktie, vilket är baserat på börskursen den 3 oktober.

Gourmet Service har i första hand sina kunder inom storhushållssektorn men levererar även till livsmedelsindustrin och dagligvarubutiker. Rolf Bratt kvarstår som verkställande direktör.

- Förvärvet är ett led i vår tillväxtstrategi, som innebär, att vi ska bredda oss inom segmentet smörgåsnära produkter och lätta måltider, säger Sardus VD Ragnar Bringert.

Gourmet Service kommer att ingå i affärsenheten Sardus Foodpartner, som vänder sig till storhushåll även om flera av produkterna dessutom säljs i dagligvarubutiker. Sardus konsoliderar bolaget under årets tre sista månader. Gourmet Service kommer att bidra positivt till resultatet för fjärde kvartalet.

Helsingborg den 6 oktober 2003
AB SARDUS (publ.)