Sardus AB

Sardus utvidgar sitt förlagslån med 50 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 12:00 CET

AB Sardus utvidgar det förlagslån från 2002 på 100 Mkr, som riktar sig till större institutionella placerare, till 150 Mkr. Förlagslånet hanteras av SEB Merchant Banking. Syftet är att skapa ytterligare förutsättningar för en fortsatt expansion genom såväl förvärv som organisk tillväxt. Genom det utvidgade lånet förstärks Sardus riskkapital, vilket möjliggör ytterligare krediter. Lånet, som är noterat på Stockholmsbörsens månatliga lista för obligationslån, har en återstående löptid på cirka 3 år.

"Med en stärkt kapitalbas underlättas finansieringen av kommande förvärv" säger Sardus VD Ragnar Bringert.

Helsingborg den 12 december 2003
AB SARDUS (publ)
Ragnar Bringert
Verkställande Direktör

Närmare upplysningar lämnas av VD Ragnar Bringert på telefon 042-37 02 50 alt 070-593 62 73 eller ekonomidirektör Henrik Ljung på telefon 070-829 29 48.

Sardus, som är noterat på Stockholmsbörsens A-lista, består av Pastejköket, som är marknadsledare på leverpastej, Charkdelikatesser, som tillverkar och marknadsför charkprodukter och är marknadsledare på blodpudding, sylta och isterband, Sardus Foodpartner, som tillhör de ledande leverantörerna av djupfrysta livsmedel till storhushållsmarknaden, 3-Stjernet, som är Danmarks ledande tillverkare av salami samt Falbygdens Ost, som är ledande inom långtidslagrad hård kvalitetsost. Koncernen omsätter ca 1,7 miljard kronor och har drygt 750 anställda.