SAS

SAS Braathens inngår personlig avtale med Petter Northug jr.

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2006 10:39 CET

SAS Braathens AS har inngått en personlig samarbeidsavtale med Norges nye skistjerne, Petter Northug jr. I avtalen ligger støtte til utdanning, karriererådgivning og jobbmuligheter etter endt karriere. En prestasjonsbasert bonusavtale sikrer også Northugs moderklubb, Strindheim Ski, midler til satsning på nye talenter hver gang hovedpersonen gjør det bra i skisporet.

- Vi kommer til å finne mye spennende dynamikk i samarbeidet mellom en ambisiøs utøver og et hardt arbeidende selskap, som begge har en visjon om å bli verdens beste innenfor sitt felt. Petter har dessuten en personlighet som står veldig godt til SAS Braathens kjerneverdier – forfriskende, omtenksom og pålitelig, sier Bjørge Stensbøl, direktør for Human Resources i SAS Braathens.

- Både SAS og Braathens har en god og lang tradisjon i å sponse norsk idrett. Ved å inngå en avtale med et av skisporets absolutt største talenter, håper vi å kunne være med å bidra til mer norsk suksess i langrennsporet, på vei mot neste vinter-OL i Vancouver i 2010, sier Stensbøl.

Avtalen innebærer en fast, årlig utbetaling til Northug jr. I tillegg vil pallplasseringer i verdenscupen, verdenscupseier sammenlagt og medaljer i internasjonale mesterskap belønnes med bonusutbetalinger. Halvparten av bonussummen vil tilbakeføres til Strindheim Ski. Avtalen gir også skiklubben flyreiser for løpere og ledere.

- I utviklingen av SAS Braathens ønsker vi å tenke i nye baner og har utviklet en avtale som skal være inspirerende for Petter både under og etter karrieren. Petter skal på sin side bidra til å utvikle prestasjonskulturen i SAS Braathens. Samtidig har det vært viktig både for Petter og oss å sikre at klubben hans også får betalt for sin innsats. Dermed bidrar hans suksess i langrennsporet til at nye unge talenter i moderklubben får anledning til å satse skikkelig og utvikle seg. Avtalen innebærer at uansett om Petter en gang i framtiden skulle finne på å skifte klubb, så er det bare Strindheim som vil få bonus fra oss dersom han når pallen i internasjonale renn. På den måten får Petter mulighet til å gi noe tilbake til det idrettsmiljøet som er med på å forme og videreutvikle ham, og som utelukkende er basert på frivillighet. Det er inspirerende at unge utøvere evner å tenke fellesskap på denne måten, sier Stensbøl.

Som følge av avtalen opprettes det et utdannelsesfond, hvor SAS Braathens hvert år innbetaler et beløp til dekning av Northug jr’s utdannelsesrelaterte kostnader. Om Northug jr. fullfører utdannelsen vil han tilbys en jobbmulighet i SAS Braathens etter endt idrettskarriere. Ressurspersoner i SAS Braathens vil dessuten under og etter karrieren fungere som karriererådgivere for Northug jr.

- Denne avtalen er viktig for meg på flere områder. For det første vil den gjøre arbeidet med å bli verdens beste langrennsløper enklere, og dessuten innser jeg at det er viktig å også rydde tid til å tenke litt på utdannelse parallelt. Spesielt glad er jeg imidlertid for at Strindheim gjennom avtalen også vil nyte økonomisk godt av mine prestasjoner i langrennssporet. Jeg er også ydmykt stolt over å kunne trekke veksler på den enorme kompetansen som ligger i SAS Braathens, sier Petter Northug jr.

Avtalen skal evalueres våren 2007 og SAS Braathens har førsterett til å forlenge avtalen.

For mer informasjon kontakt:

Bjørge Stensbøl, SAS Braathens

E-post: bjorge.stensbol@sasbraathens.no