SAS

SAS koncernen ökar sin ägarandel i Spanair

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2003 10:06 CET

SAS koncernen har ingått avtal med Spanairs andra huvudägare Teinver S.A., som innebär att SAS koncernen kommer att öka ägandet i Spanair S.A. från 73,9procent till 94,9 procent till ett pris om 73,5 MEUR (660 MSEK).

Priset baseras på samma värdering av Spanair som när SAS koncernen förvärvade majoriteten i Spanair år 2002. Resterande 5,1 procent behålls tillsvidare av Teinver som dock har möjlighet att sälja sitt resterande aktieinnehav i Spanair till SAS. SAS koncernen har också en rätt att förvärva Teinvers resterande aktier i Spanair på samma villkor som Teinver kan sälja aktierna till SAS koncernen.

Genom avtalet säkrar SAS koncernen sin investering i Spanair och följer sin strategi om att uppnå full ägarandel och Teinver erhåller samtidigt en möjlighet att sälja sitt kvarvarande aktieinnehav i Spanair till SAS koncernen. Sedan SAS koncernen förvärvade majoriteten i Spanair har Spanair förbättrat sin lönsamhet och kunde vid den senaste kvartalsrapporten (tredje kvartalet 2003) uppvisa ett positivt resultat före skatt på 238 MSEK.

SAS koncernen ser Spanair som ett mycket intressant flygbolag genom sin attraktiva position på den spanska marknaden, som är en av de största i Europa räknat i antal passagerare och med en förväntad snabbare tillväxt än övriga europamarknader.

Som medlem i Star Alliance spelar Spanair en viktig roll för SAS koncernen och Star Alliance på den spanska marknaden. Spanair är det näst största flygbolaget på den spanska marknaden med en marknadsandel på drygt 27 procent. Bolaget innehar också attraktiva start- och landningstider i Madrid, Barcelona och Palma.

Spanair kommer att fortsätta arbetet med att stärka sin position i Spanien och på trafiken mellan Spanien och norra Europa samt vidareutveckla samarbetet med övriga Star Alliance partners. Spanair har ett mycket konkurrenskraftigt kostnadsläge jämfört med andra europeiska flygbolag och det finns goda förutsättningar för en mycket positiv lönsamhet och tillväxt i Spanairs verksamhet genom ökad fokusering på affärssegmenten.

Inga förändringar i Spanairs ledning och styrelse planeras till följd av transaktionen.

Gunnar Reitan, Executive Vice President & Deputy CEO, +46 8 797 2844,
+46 709 97 2844
Hans Ollongren, Senior Vice President, Corporate Communication & Public Affairs,
+46 8 797 1950 eller +46 709 97 19 50