SAS

SAS koncernen slutför försäljning och leaseback av 19 reservmotorer

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2013 14:00 CET

Som en del av SAS nya plan, 4 Excellence Next Generation 4XNG, som nyligen lanserades för att förbättra den finansiella ställningen för SAS-gruppen, har SAS tecknat ett avtal om försäljning och leaseback av 19 reservmotorer.

Det finns två köpare, San Francisco-baserade Willis Lease Finance Cooperation, WLFC och Dublin-baserade Willis Mitsui Engine Support, WMES. Transaktionerna är indelade i fyra delar, varav den första redan är genomförd och resten beräknas vara klar i mitten av mars. Marknadsvärdet av affären uppskattas till 120 miljoner dollar.

"Vi är mycket glada över att ingå ett långsiktigt samarbete med Willis och Willis-Mitsui", säger Göran Jansson, SAS koncernens CFO. "Willis är en av världens största motorlease-företag och är ett kvalitetsvarumärke i branschen. En del av vår plan, 4XNG, för ett lönsamt SAS är att öka likviditeten genom försäljning av tillgångar, och med detta partnerskap och avtal genomför vi nu den första av våra försäljningar.

"Denna transaktion med SAS är en milstolpe för Willis och vårt joint venture leasingföretag Willis-Mitsui. Inte bara för dess storlek utan också för dess komplexitet", säger Charles F. Willis, Chairman och CEO för Willis Lease Finance Corporation. "Vi är glada över detta avtal med SAS och vi ser fram emot ett långt och givande partnerskap."

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygresor till destinationer i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1300 resmål världen över i 190 länder. För mer information, besök www.sas.se