SAS

SAS koncernens trafiktal för januari 2013: Trafiken ökade med 3,9%

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 11:05 CET

SAS koncernens trafik utvecklades som planerat under januari och ökade med 3,9%. Kapaciteten ökade samtidigt med 4,6% och kabinfaktorn sjönk med 0,5 procentenheter till 64,5%.

Under januari ökade SAS koncernens trafik med 3,9%. Utvecklingen var starkast på de interkontinentala linjerna. Totalt minskade antalet transporterade passagerare med 0,2% under månaden.

-  Januari har säsongsmässigt den lägsta efterfrågan under året och med det som bakgrund kan vi konstatera att trafiken utvecklades som förväntat. Under månaden genomförde vi en större försäljningskampanj vilket fick ett mycket positivt gensvar i marknaden. Vi ser således fram emot att välkomna fler kunder under året, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Yielden var 1,4% högre under december (rapporteras med en månads fördröjning) än föregående år samtidigt som enhetsintäkten, RASK, minskade med 3,5%. Under januari förväntas förändringen av yield och RASK bli positiv jämfört med föregående år.

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med dagliga flygresor till populära
destinationer som London, New York och Paris. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1000 resmål världen över i 175 länder. För mer information, besök www.sas.se