SAS

SAS var Europas punktligaste flygbolag 2009

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 11:21 CET

SAS var punkligast i Europa 2009 bland de större flygbolagen. Nästan 90% av alla SAS flyg landade under 2009 på eller före tidtabell. SAS var också det tredje punktligaste bolaget i världen, efter Japan Airlines och ANA (All Nippon Airways). Endast två europeiska flygbolag fanns med bland världens 10 punktligaste.

- Vi är exceptionellt stolta över att vara Europas punktligaste flygbolag, och tredje bäst i världen. Detta betonar verkligen våra löften att minimera våra kunders restid och maximera värdet av den tid de spenderar med oss. Vår personal gör ett fantastiskt jobb för att se till att våra kunder anländer i tid, speciellt med tanke på de väderomständigheter vi ofta har i Skandinavien under vintermånaderna, säger John Dueholm, vice koncernchef, SAS.

SAS gruppens två andra flygbolag, Blue1 (Finland) och Widerøe (Norge), är också bland världens punktligaste. Blue1s punktlighet under 2009 var 86.4%, medan Widerøe var Europas punktligaste flygbolag i både november och december. I december var Widerøes punktlighet 83.99% och SAS 78.27%, jämfört med konkurrenter som British Airways (67.31%), Norwegian (61.11%), Easyjet (54.18%) och Finnair (48.01%).

För att resa med Europas punktligaste flygbolag, vänligen gå till www.sas.se, ring 0770-727 727 eller kontakta din resebyrå för att boka. Alla priser inkluderar skatter och avgifter, och inkluderar även incheckat bagage och möjligheten att välja sitt favoritsäte. Du har dessutom 24 timmars öppet köpt och möjligheten att boka om. För att hitta de lägsta priserna, använd SAS lågpriskalender på www.sas.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Lindström, PR chef, SAS

Tel: 08 79 73394; e-mail: anders.lindstrom@sas.se

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med många billiga flygresor till resmål i Europa, USA och Asien. SAS erbjuder flest lågprisbiljetter i Skandinavien, med flygpriser inom Skandinavien för 495 kronor och till Europa för 595 kronor. SAS lågpriskalender ger en smidig överblick på våra flygbiljetter inrikes och till Europa. För mer information, besök www.sas.se.