Satsa på sjukvården

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 11:26 CEST

Dagens Nyheter har ett par dagar rapporterat om överbeläggningarna på sjukhusen. Nu senast om att kvinnor och män tvingas dela samma vårdsal. Eva Olofsson, ledamot i socialutskottet (V) är kritisk till regeringens brist på handlingskraft.

- Det är allvarliga missförhållanden som nu uppdagas i den svenska sjukvården. Risken är uppenbar att överbeläggningarna kan få stora konsekvenser för den enskilde patienten. Därför måste vi ta krafttag och satsa ordentligt på sjukvården, säger Eva Olofsson.

- Vårdens kvalitet måste få gå före fortsatta skattesänkningar. Men regeringens välfärdsfientliga politik ger bara tillfälliga tillskott till landstingen som vare sig skapar fler jobb eller fler vårdplatser. Istället för att se till så att vården får de resurser den behöver så säljs allt mer av svensk sjukvård ut till riskkapitalbolag. Resultatet är att ytterligare pengar försvinner från vården och istället går till privata vinster. Vi behöver en helt annan utveckling i sjukvården, säger Eva Olofsson.

Kontakt: Eva Olofsson 070-3171027

Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064