Anettes Byggnadsvård Antikt & inredning

Ny unik butik

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 13:00 CEST

Anette Öberg, ett känt Umeåansikte, före detta butikschef inom detaljhandeln, bland annat på Ur & Penn, Lindex och Åhléns, satsar nu på egen verksamhet - Anettes Byggnadsvård Antikt & Inredning.

I november 2015, till julmarknaden, slog hon upp portarna till sin nya unika butik i den vackra lokalen i Ladugården på Olofsfors Bruk. Med antikviteter och hantverk från lokala konstnärer är butiken unik och varorna ensamma i sitt slag, ett sortiment som på så vis hela tiden förändras. Den röda tråden är återbruk, tillvaratagande av de resurser vi redan har och att använda sig av miljövänliga och hållbara alternativ.

Butiken fick direkt varmt mottagande och har redan samarbete med bland andra Västerbottens museum. Museet har lånat ut en vacker monter som står i butiken innehållande gratis infomationsblad om just byggnadsvård. I den står också en gammal Volvo Amason – modellbil, som fått sin dörr utbytt, visserligen en Volvodörr men från en annan modernare årsmodell.

- Ett sådant ingrepp skulle aldrig göras på en bil men däremot så byter vi ut dörrar och fönster på ett gammalt hus hej vilt, en ”förfulning” som är uppenbar, säger Anette.

En längtan efter att verka för hållbarhet och kvalitet blev till slut så stark att Anette valde att satsa på ett eget företag med just miljövänlig inriktning.

Byggnadsvårds- och antikvitetsintresse har alltid funnits och redan som barn inspirerades hon av sin allkonstnärlige morbror Per Lundberg som idag också verkar i butiken. Vid sidan om Anettes Byggnadsvård Antikt & Inredning så restaurerar hon, tillsammmans med sin man, en gammal västerbottensgård i Långed.

- Vi lever i ett samhälle där vi slösar med resurser på ett osunt sätt och många människor längtar efter ett mer ”moderjord-vänligare” samhälle. I slutändan sliter vårt konsumtionssätt också på vår hälsa, menar Anette.

Sortimentet

Sortimentet i butiken består av vad företaget heter; Byggnadasvård, antikt, inredning samt ett litet sortiment handplockade lokalproducerade hantverk av olika slag.

Butikens största leverantör är den kungliga hovleverantören Gysinge byggnadsvård. Här erbjuds hela deras sortiment och kunden kan direkt få goda råd kring produkterna.

I samarbete med Carola Nordberg, egentillverkas nu en miljövänlig hudvårdsserie som heter Skogsfrun. I serien ingår bland annat tvål, bivaxsalva och deodorant. Dessa produkter görs på råvaror som till exempel bivax från egen gård.

Antikviteter och andra lokala hantverk finns också i butiken; Handsmidda beslag, gångjärn, krokar och knoppar, handvävda löpare och gardiner, äkta fårskinn från får som betat i Olofsfors, antikt porslin, lampor och smårylar samt vacker konfektyr.

Varför just på Olofsfors bruk?

Ett kulturminnesförklarat järnbruk med anor från 1700-talet, välbevarat och oerhört vackert beläget med Leduån som rinner genom byn.

Olofsfors ligger strategiskt utanför Nordmaling mitt i mellan Umeå och Örnsköldsvik och täcker in båda städerna - med omnejd. Förutom Anettes Byggnadsvård Antikt & Inredning erbjuder området andra utflyktsmål; Den vackra Herrgården med restaurang och konferanslokaler, Olofsfors Museum, Café Anno, hantverkare och konstnärer som verkar här på området - tillsammans blir det ett trevligt besöksmål. Aktuell aktivitetskalender finner man på Olofsfors bruks hemsida.

Kurser och utbildningar

Anettes Byggnadsvård Antikt & Inredning kommer också att arrangera en del kurser och utbildningar inom olika områden.

Sista helgen i april hålls en Fönsterrenoveringsskurs och det är också ett sätt att öka kunskap kring själva affärsidén, då ges möjlighet att presentera butikens byggnadsvårds sortiment som till exempel hållbar äkta linoljefärg och fönsterkitt.

- Svårigheten är att nå ut och få människor att komma ihåg min lilla butik så jag önskar att det var en sax med streckad linje runt hela den här artikeln och att det stod ”KLIPP UT OCH SPARA!”, avslutar Anette.

Anettes Byggnadsvård Antikt & Inredning är en liten butik i vackra Olofsfors som satsar på återbruk, tillvaratagande av de resurser vi redan har och att använda sig av miljövänliga och hållbara alternativ.