Sörmlands turismutveckling AB

Satsning på ekoturism i Sörmland

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 13:12 CET

Nu satsar Sörmland på ekoturism. Sörmlands turismutveckling AB genomför tillsammans med bland annat Svenska Ekoturismföreningen projektet ”ECO-doing business naturally”. Projektet vänder sig till personer som driver företag med naturbaserade turistprodukter i Sörmlands och Stockholms län. Utbildningsledare är Henrik Wester, Entreprenörinspiratör och Marcus Eldh, som driver företaget Skogens konung. Skogens konung är ett framstående ekoturismföretag och har blivit flerfaldigt belönat för sina insatser. Båda utbildningsledarna är ledamöter i styrelsen för Svenska Ekoturismföreningen.

– Utbildningskonceptet "Ekoturism i praktiken", som ingår i projektet, har redan genomförts flera gånger i bl a Västmanland och 2010 vann den årets Ullbagge i klassen Årets landsbygdsprojekt, säger Pernilla Nordström, projektledare på Sörmlands turismutveckling. – Vad vi gör här i Sörmland är att vi även erbjuder företagarna möjlighet att bli granskade och certifierade enligt Naturens Bästa. Detta ger företagen en kvalitetsmärkning och därmed konkurrensfördelar, avslutar Pernilla Nordström.

Naturens Bästa är ett kvalitetsmärke för ansvarsfull upplevelseturism i naturen i Sverige. Det som internationellt ofta kallas för ekoturism. Det är det första nationella kvalitetsmärket för ekoturismarrangemang på det Norra halvklotet, och håller på att samla alla Sveriges främsta naturresearrangörer och deras finaste produkter.

Idag, 21 november, inleds Ekoturismutbildningen med ca 15 deltagare på Öster Malma utanför Nyköping. Deltagare i utbildningen är: Nordic Trails, Sweden by Nature, Rocklösa Gård, Trosa Rederi, Lövsunds gård/Väg 223, Palstorps Hage, Låsta Rum & Frukost, Hornuddens Trädgård, Lasätter Gård, Öster Malma, Fräkentorps Säteri, Krokstugans Lantliv & Trädgård, Herrgården i ladan, Kolarbyn

Kontakt: Pernilla Nordström, Sörmlands turismutveckling AB, tel 0155-22 27 73.

Henrik Wester, utbildningsledare, tel 021-39 79 59.

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”