Almi Invest Mitt AB

Pressmeddelande 2010-09-09 från:

SamInvest Mitt AB
Schavon Enterprise AB

En helt ny typ av miljövänlig butiksbelysning håller på att tas fram av företaget Schavon Enterprise AB. Produkt- och produktionsutvecklingen är inne i ett intensivt skede och nyligen gjordes en nyemission. SamInvest Mitt AB går tillsammans med ett antal privata investerare in med 1,5 miljoner kronor i företaget. Emissionen är den första av två under hösten.

Den nya butiksbelysningen bygger på LED-teknik och innehåller en rad nya, unika funktioner som gör den mycket energieffektiv.
– Jag kan inte avslöja mer just nu, bland annat för att patentet inte är klart, säger Tommy Schavon, vd på Schavon Enterprise. Men vi räknar med att det här blir en stor volymprodukt i framtiden.

– Företaget har utvecklat en mycket intressant produkt med tydliga konkurrensfördelar på en belysningsmarknad där användningen av LED-teknik spås växa kraftigt de närmaste åren, säger Eva Nordlander, vd på SamInvest.

Schavon Enterprise har sitt säte i Sollefteå och produktionen ska ske i Långsele, i en del av TMD Frictions tidigare lokaler. Produktionen beräknas komma igång under våren 2011.
– Det är oerhört viktigt för oss att få tag i kompetent personal för produktion och sådan finns i Sollefteåtrakten, det vet vi. Bland annat bland dem som tidigare jobbade på TMD Friction, säger Tommy Schavon, som har ett förflutet som regionchef för Företagarna i Västernorrland.

Nyemissionen på 1,5 miljoner kronor ska användas till att slutföra produkt- och produktionsutvecklingen. Senare i höst räknar företaget med att göra ytterligare en nyemission på sex miljoner kronor.

För mer information:
Tommy Schavon, vd Schavon Enterprise AB, 070 – 687 63 33
Eva Nordlander, vd SamInvest Mitt AB, 070 – 246 74 79

SamInvest Mitt AB förvaltar en fond på 100 miljoner kronor för riskkapitalinvesteringar i företag i Jämtland och Västernorrland. Investeringarna görs alltid tillsammans med en privat part, exempelvis riskkapitalbolag, företag eller enskilda investerare. Samarbetsparten satsar ett minst lika stort belopp som SamInvest och investeringen sker på lika villkor. Finansiärer till fonden är Länsstyrelserna i Jämtland och Västernorrland, ALMI Företagspartner AB samt EU. SamInvest ägs av ALMI Företagspartner Mitt AB. Läs mer på saminvest.se