Stiftelsen för Respekt

Satsning ska locka fler till tävlingen ”Vardagens hjältar”

Pressmeddelande  •  2004-01-14 13:29 CET

Nu intensifierar Stiftelsen för Respekt sitt arbete med att förebygga och förändra attityder gentemot våld, droger och rasism. En viktig del är tävlingen ”Vardagens hjältar”.

Stiftelsen för Respekt har därför anställt en ny marknadschef, Fredrik Möller. Han kommer närmast från webbyrån Play där han var VD och partner.

Som första aktivitet kommer Stiftelsen att genomföra en kampanj för att få så många och relevanta nomineringar som möjligt till tävlingen Vardagens hjältar.

Stiftelsen har slutit avtal med ett antal kommunikationskonsulter. De är reklambyrån Lost & Found, mediabyrån Gester & Co, PR Hasselgren & Co och Heimbürger Kommunikation, TV-produktionsbolaget Jarowskij, webbproducenterna Oktopod on Hawaii samt radioproduktionsbolaget Delorean.

Tävlingen Vardagens hjältar går ut på att alla som vill kan nominera en hjälte i vardagen, enskilda personer eller organisationer som arbetar för ungdomar och mot våld, kriminalitet, rasism och drogmissbruk. Det finns åtta olika klasser och fyra nomineras i vardera. Stor prisutdelning sker på Grand Hotell i maj 2004.

- Tävlingen genomförs i år för sjätte gången. Den är viktig för att synliggöra alla de människor som arbetar med dessa viktiga frågor i det tysta, i vardagen, säger Fredrik Möller, Marknadschef för Stiftelsen för Respekt.

Kampanjen startar med TV-reklam i januari i TV 4, Kanal 5 och MTV. Filmerna är producerade av Jarowskij och regissör är Malou Schultzberg. Tre av förra årets vinnare i ”Vardagens Hjältar” porträtteras i filmerna.

För ytterligare information kontakta gärna:
Fredrik Möller, Marknadschef
telefon 08-612 35 00, 070-950 11 01
Ulrika Nåsby, VD
telefon 08-612 35 00, 070-775 83 32

Stiftelsen för Respekt, som grundades 1995, vill inspirera, motivera och engagera unga som gamla till initiativ och handling mot det psykiska såväl som det fysiska våldet. Stiftelsen för Respekt är en politiskt och religiöst fristående organisation med säte i Stockholm. Organisationen stöttas av såväl näringsliv som privatpersoner. Vi samarbetar både rikstäckande och lokalt med skolan, polisen samt andra organisationer och myndigheter som arbetar med samhällsfrågor. Stiftelsens filosofi grundar sig i tanken att man genom utbildning och information samt motivation till konkret handling, kan skapa en förändring. Stiftelsen samarbetar idag med exempelvis If, Vasakronan, Grand Hotell Holdings, Karamellkungen och SonyEricsson.

www.respekt.org

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom