Femklövern i Skåne

Satsningar på infrastruktur i Skåne

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2013 13:18 CEST

I dag överlämnade Trafikverket sin redovisning av Nationell plan för infrastruktur 2014-2025 till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Totalt omfattar det 522 miljarder kronor som ska fördelas. Flera skånska projekt nämndes, bland annat Marieholmsbanan, 4 spår mellan Malmö-Lund och mötesspår på Ystadbanan. Även BRT-lösningar (Bus Rapid Transport, även kallat Superbussar) i stadsmiljö och regional nivå och utbyggnad av cykelvägar togs upp. Trafikverket vill även prioritera både gods- och persontrafik på det inre godsstråket, det vill säga Teckomatorp-Åstorp.

– Vi har arbetat väldigt intensivt med Skånepaketet under våren och nu visar det sig att arbetet har gett resultat. Under Trafikverkets presentation nämndes att det skall satsas mycket på Skåne, vilket vi är väldigt glada för, säger Pontus Lindberg (M), ordförande i Regionala tillväxtnämnden. Det finns dock mycket arbete kvar att göra för att få fram ännu fler skånska projekt.

– Om Trafikverkets förslag blir verklighet kommer vi få flera nya pågatågsstationer i Skåne, vilket ökar möjligheten till arbetspendling och skapar mer klimatsmarta transporter. Men vi vill mer och har högre ambitioner än så här. Nu påbörjas vårt arbete gentemot regeringen för att få till ett slutgiltigt beslut som innebär mer infrastruktur och kollektivtrafik i Skåne, säger Mats Persson (FP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Remissvaret skall vara inskickat 1 oktober.

Mer information och kommentarer:
Pontus Lindberg (M)
Regionråd och ordförande i Regionala tillväxtnämnden
Tel: 0768-89 01 16

Mats Persson (FP)
Regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden
Tel: 0768-87 09 20

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne