Swedish Lapland Visitors Board

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 14:00 CET

Pressmeddelande 2012-03-15

Satsningen på Spaceport Sweden säkrad

– Nu är det inte en fråga OM Spaceport Sweden ska bli en världsledande rymdhamn med rymdresor för privatpersoner utan NÄR.

Det säger Spaceport Swedens VD Karin Nilsdotter efter avtalet med Inlandsinnovation som säkrar medel till nya satsningar på bolaget, både när det gäller själva besöksverksamheten och kommersialiseringen och produktutvecklingen av rymdresor.

Under 2012 ska bolaget produktutveckla och kommersialisera fler rymdäventyr samt genomföra en förstudie för att sedan påbörja infrastruktur-utveckling av Spaceport Swedens Visitor & Training Center i Kiruna, i Swedish Lapland. Som ett viktigt led i den satsningen har Spaceport Sweden nu säkrat ytterligare investeringar där avtal skrivits med Inlandsinnovation. Vidare utökar bolaget sin personalstyrka där Carina Johnsson välkomnas som Operations Manager.

Inlandsinnovation, ett statligt riskkapitalbolag för tillväxtinvesteringar i Norrlands inland, genomför nu sina allra första investeringar, där Spaceport Sweden AB får 3 miljoner av 2012 års satsade 8 miljoner.

– Vi har tecknat avtal om investering i Spaceport Sweden AB. Det är ett bolag med stark innovativ profil med exportpotential samt har en affärsmodell och teknik där ekonomi, miljö och sociala hänsyn går hand i hand, säger Gunnar Olofsson, vd för Inlandsinnovation.

– Inlandsinnovations satsning betyder oerhört mycket för oss, med denna seriösa statliga aktör i ryggen kan vi nu storsatsa för att etablera Spaceport Sweden som en världsledande rymdhamn i konkurrens med andra internationella rymdturismbolag, säger Karin Nilsdotter.

Karin Nilsdotter, vd Spaceport Sweden AB
Mobil 070-226 88 01, www.spaceportsweden.com

Gunnar Olofsson, vd Inlandsinnovation AB
Mobil 0703-34 15 16, www.inlandsinnovation.se

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 550 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.