TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Save My Sofa fräschar upp din IKEA soffa

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2012 10:08 CET

Med all försäljning via nätet har paret Tom och Karin Diependaele i Ystad på kort tid gjort sig ett namn bland IKEA:s svenska och internationella kunder med sina skräddarsydda klädslar för möbeljättens soffor. Under varumärket savemysofa.com erbjuder de tidigare medarbetarna på IKEA ett billigt och hållbart alternativ till nyinköp av möbler, som får IKEAs kunder att känna sig lite mer unika.

– Med den spridning koncernens produkter har i svenska och utländska hem finns en jättemarknad för oss, säger Karin Blennow Diependaele.

För sex år sedan köpte Karin och Tom en ny soffa på IKEA. Men istället för att gå hem och installera rakt upp och ner skapade dom en ny klädsel och fick med ens en möbel som var både mer personlig och bättre synkad med hemmiljön. Affärsidén till Save my sofa var född, ett företag som i år beräknas omsätta närmare fem miljoner. Utan mellanhänder.

Save my sofa har knappt annonserat någonting sedan starten. Istället är det genom svenska och utländska livsstilsmagasin som företaget blivit känt hos kunderna.

– Sköna Hem, Amelia, Family Living. Det räcker med några få rader i den här typen av sammanhang för att trafiken ska öka rejält på hemsidan. Och så djungeltelegrafen på det. Det flesta tidningar som uppmärksammar oss är dock utländska, säger Karin som själv jobbat inom IKEAs avdelningen för sortimentsutveckling under åtta år.

30 procent av försäljningen sker i Sverige. Resten kommer från länder som Tyskland, Holland och England. Med dagens effektiva speditionsbransch effektueras beställningar snabbt och enkelt över hela världen.

Save my sofas sortiment inkluderar över 120 tyger. Allt från lågbudget till premium. Kunder som vill fräscha upp sin gamla Klippansoffa betalar mellan 770 och 2 580 kronor beroende på kvalitet. Även klädslar för IKEAs storsäljande fåtöljer och fotpallar ingår numera i utbudet efter önskemål från kunderna.

När Karin och Tom drog igång verksamheten 2008 förlades all sömnad till Östeuropa, men i höstas omdirigerades produktionen till tillverkare i Sverige. Att så inte skedde från start berodde på att paret underskattade Sverige som producentland. Något som även svenska legotillverkare tycks göra.

– I upphandlingen som föregick flytten vände vi oss till ett flertal aktörer varav samtliga ställde sig tveksamma till Sverige som bas för den här typen av tillverkning. Idag kan vi konstatera att omlokaliseringen genomförts utan påverkan på totalkostnaden - tack vare lönsömmare som initialt ifrågasatte hela idén!

– Vid sidan om lägre utgifter för logistik och relaterad administration har vi också fått ett nytt säljargument - ”Made in Sweden”. En viktig förtroende- och PR-skapande faktor. Även merparten av de tyger vi använder tillverkas i Sverige, alternativt andra europeiska länder, vilket är bättre för miljön då transporterna minskar, säger Karin.

I takt med att försäljningen ökat har paret kompletterat med två medarbetare. Under nästa år utökas sortimentet med bland annat måttbeställda gardiner, kökstextil och stolsklädslar.

Kan det bli aktuellt med tillverkning av överdrag för andra märken?

– Vi är flexibla och får se vad framtiden har att ge. Som det känns nu är IKEA-marknaden är stor nog. Och då talar jag inte bara om kedjans befintliga kunder utan alla dom svenska och internationella fyndjägare som är ute på Blocket och andra annonsforum och letar. För kunder som investerar i en ny klädsel spelar det ingen roll om sofftyget är slitet och det här är en stor tillgång för oss, säger Karin.

Save My Sofa är medlem i TEKO.