SBAB

SBAB ändrar boräntorna

Pressmeddelande   •  Jun 24, 2003 08:40 CEST

Bolåneföretaget SBAB höjer från och med idag de bundna boräntorna med mellan 0,10 och 0,20 procentenheter. Ränteändringen gäller också för SBAB:s samarbetspartners ICA Banken AB och SalusAnsvar Bank.

– Något starkare konjunkturstatistik från USA har skapat viss ökad tillförsikt beträffande konjunkturutsikterna. Detta har fått de långa marknadsräntorna att röra sig uppåt den senaste veckan. Hururvida det är inledningen på en mer bestående vändning uppåt är för tidigt att säga. Konjunktursignalerna den närmaste tiden avgör vilken riktning räntorna kommer att ta framöver" säger SBAB:s chefsekonom Barbro Wickman-Parak.

Bindningstid Villa
Fritidshus och bostadsrätter
Förändring

Rörlig (3-mån) 4,05%
Oförändrad

1 år 3,65%
Oförändrad

2 år 3,85%
+0,10%

3 år 4,10%
+0,15%

4 år 4,40%

5 år 4,55%

7 år 4,95%

10 år 5,30%
+0,20%

För mer information, kontakta:
Annelise Jansson, informationschef SBAB, på 08-614 43 55, 0706-37 12 72 eller annelise.jansson@sbab.se

Erik Ekström, marknadschef SBAB, på 054-172662, 0708-490936 eller erik.ekstrom@sbab.se

För mer information om bolån, se www.sbab.se eller ring 020-45 30 00

SBAB:s policy är att förändringarna i utlåningsräntorna nära ska följa utvecklingen i marknadsräntorna. I skeden av snabba förändringar i marknadsräntorna blir också SBAB:s ändringar av utlåningsräntorna frekventa. Syftet med SBAB:s policy är att kunderna vid varje givet tillfälle ska erbjudas en utlåningsränta som nära ansluter till SBAB:s faktiska upplåningskostnader på marknaden.