SBAB

SBAB:s bolånekampanj

Pressmeddelande   •  Okt 16, 2003 10:28 CEST

Ingen hattätning i Kungsträdgården - men 100.000 besökare på SBAB:s webbplats första kampanjveckan

Bolåneföretaget SBAB:s sänkning av räntan på bostadsrätter och fritidshus till samma låga ränta som för villa kommunicerades först via en presskonferens och sedan genom en kampanj. SBAB:s pågående hattkampanj ledde redan under första veckan till över 100.000 unika besökare på webbplatsen sbab.se. Antalet låneansökningar ökade med cirka 40 procent och hela sju av tio ansökningar skickades in via Internet.

SBAB:s sänkning av räntan för bostadsrätt och fritidshus till samma låga ränta som för villa har fått ett starkt genomslag i bolånemarknaden. Sänkningen som först kommunicerades under en presskonferens och sedan också via den nu pågående hattkampanjen har lockat många besökare att söka kontakt.

SBAB hade 101.800 besökare på sin webbplats under den pågående kampanjens första vecka. Det kan jämföras med normalt cirka 42.000 besökare per vecka. Hela 70 procent av de låneansökningar som inkommit under den första kampanjveckan skickades in via Internet. Normalt ligger andelen på 55 procent Internetansökningar. Antalet telefonsamtal från intresserade privatkunder har också dubblerats.

- SBAB:s räntesänkning för bostadsrättskunder och fritidshuskunder har fått stor uppmärksamhet i media. Det har bidragit till att det ser så bra ut redan efter första veckan, säger Annelise Jansson, informationschef SBAB.

SBAB utmanar storbankerna
I den pågående kampanjen utmanar SBAB storbankerna att följa efter initiativet med samma låga och utannonserade ränta för alla privatkunder, oavsett om de har bolån till villa, bostadsrätt eller fritidshus. Utmaningen avsåg räntesänkningar för samtliga bindningstider samt rörlig ränta för bostadsrättslån och fritidshuslån i hela landet.
- Om någon av storbankerna hade följt efter SBAB före torsdagen den 9 oktober hade vi på SBAB ätit upp vår vd:s gamla hatt, säger Annelise Jansson. Nu blev det ingen hattätning i Kungsträdgården som vi hade planerat men vi bjöd istället allmänheten på skogssvampsoppa tillagad av en mästarkock från Swedish Taste.

Nära 2000 elektroniska underskrifter på namlista
Kampanjen går i tv, dagspress, utomhus och på Internet till den 19 oktober.

- Under den första fasen utmanade vi storbankerna. Nu uppmanar vi kunderna att jämföra oss med sina banker och flytta sina lån till SBAB om de inte får samma låga ränta, säger Annelise Jansson.

Internetannonseringen har dessutom resulterat i en elektronisk namnlista, med i dagsläget cirka 1.800 underskrifter, skapat i syfte att också storbankerna ska sänka räntan för bostadsrätter och fritidshus. SBAB har i tidigare kampanjer utmanat bankerna med bland annat sandwichgubbar, bolånekontor i reklampelare och hemkörning av bolån på flakmoppe.

För mer information, kontakta:

Annelise Jansson,
informationschef SBAB,
på 08-614 43 55, 0706-37 12 72
eller annelise.jansson@sbab.se

Annsofie Johansson,
kommunikationsenheten,
eller annsofie.johansson@sbab.se

För mer information om SBAB, se www.sbab.se.

SBAB är det bankoberoende bolåneföretaget, som på ett effektivt och lönsamt sätt ska bidra till konkurrens och mångfald på bolånemarknaden. Vi är den främsta utmanaren på bolånemarknaden, med 10.000 kunder och en marknadsandel om 19,5 procent på företagsmarknaden och 241.000 kunder och en marknadsandel om 7,5 procent på privatmarknaden. SBAB erbjuder bolån via Internet och telefon. Cirka 55 procent av våra privatkunder söker lån via Internet, vilket är en av anledningarna till att SBAB kan erbjuda en av marknadens lägsta bolåneräntor. SBAB:s totala marknadsandel är 11,9 procent.