MK MarknadsKommunikation

Scandi Bureau hjälper dig göra affärer i Frankrike

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 12:43 CET

Funderar ditt företag på att etablera sig på den franska marknaden? Scandi Bureau med säte i centrala Paris presenterar här några tips för en lyckad satsning i Frankrike (gäller för övrigt även andra exportmarknader):

Kundförtroende är grunden till gynsamma affärsrelationer

Du har säkert hört uttrycket: ”Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck”. Hur skulle du själv se på ett företag som endast har ett mobilnummer eller inte kan nås när det behövs? Försummar du den första kontakten är risken stor på att din kontakt blir misstänksam och väljer att inte gå vidare.

Visar du istället att du har en etablerad företagsadress, ett lokalt fast telefon/fax nummer och tillgänglig personal så känner dina kontakter sig trygga att handla av dig. Och det behöver inte innebära tunga fasta kostnader. Scandi Bureau erbjuder bland annat bolagsadress i Frankrike samt franskt telefon- och faxnummer för en rörlig kostnad som anpassas efter verksamhetens variationer.

Kultur och mentalitet är viktiga

I Frankrike spelar hierarkin stor roll. Det är viktigt att ligga på samma hierarkisk kontaktnivå för att bygga långsiktiga professionella relationer. Fransmän förutsätter därför att mötas av en personlig assistent innan de når en säljansvarig. Svenskar tenderar också att gå mer rakt på sak medan fransmän föredrar hellre att antyda saker och tala mellan raderna. Att anpassa sitt arbetssätt efter dessa kulturskillnader är därför avgörande för att nå framgång utomlands.

Tack vare vår franska personal, med nordisk bakgrund, hjälper Scandi Bureau nordiska företag att förstå dessa kulturnyanser. Ärenden som berör kundservice, säljstöd, administration kan därför hanteras på ett franskt sätt och hjälpa dina lokala anställda/partners att arbeta på ett effektivt sätt.

Svenska produkter förknippas med hög kvalité, innovation och pålitlighet i Frankrike. Med förberedelser och rätt kontakter har därför små, såväl som stora svenska företag goda förutsättningar för att utveckla sig i Frankrike.

Kontakta Scandibureaus VD Charlotte Loyau-Kahn för vidare information tel: +33 (0)1 53 30 41 33 eller mejl: chlk@scandibureau.fr. För mer information om företaget klicka in på www.scandibureau.fr.

Pressinformationen om Scandi Bureau är förmedlad av:

MK MarknadsKommunikation

"Att medverka till att mina kunder får en personlig kommunikation med sina intressenter, effektivt och säkert. Det är min vision och stora utmaning."

Monika Källström

monika@marknadskommunikation.nu