SAS

Scandinavian Airlines kundtestar biometri

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 10:07 CEST

Med ett kundtest på två flygplatser tar Scandinavian Airlines nästa steg i sin utvärdering av biometri för förenklad incheckning och ombordstigning. Biometri är den teknik som kan läsa av en människas unika kännetecken, exempelvis fingeravtryck, ansikte eller ögats iris.

Från början av november kan frekventa SAS-resenärer på Umeå flygplats testa att gå igenom vändkorset vid utgången till planet med hjälp av sitt fingeravtryck. Några veckor senare startar ett motsvarande test på ytterligare en skandinavisk flygplats och där kommer ögat att läsas av.

– Vi har tidigare internt testat biometri med hjälp av fingeravtryck, men avläsning av iris är nytt för oss, berättar Charlotte Rosengren-Edgren, Manager Product Innovations på Scandinavian Airlines. Nu testar vi två olika sätt för att kunna etablera en flexibel lösning samt få reda på kundernas upplevelse.

Testet, som ska pågå ett halvår, genomförs med smarta SAS-kort där resenärens fingeravtryck eller bild av iris har lagts in. Vid gate läses kortet av kontaktlöst och därefter lägger resenären sitt finger på eller håller sitt öga framför en avläsare. Identiteten verifieras genom en jämförelse mellan fingeravtryck/iris och kortets innehåll.

– Enkelt, säkert och snabbt för resenären, säger Charlotte Rosengren-Edgren.

Ett smart kort med ett lagrat kännetecken innebär att resenären själv bär med sig sin personliga information. Efter matchningen sparar SAS inte informationen. Därmed löses frågan om den personliga integriteten.

Bakgrunden till testerna är att olika myndigheter förväntas skärpa säkerhetskraven för flygbolag och flygplatser, vilket kan leda till ytterligare kontroller av passagerare och bagage.

– Vår utmaning är därför att höja säkerhetsnivån och samtidigt förenkla resan, säger Charlotte Rosengren-Edgren. Biometri ger oss den möjligheten. Nu ska vi testa tekniken i praktiken.

SAS har valt företaget Fyrplus som leverantör i detta projekt.

För ytterligare information kontakta:
Charlotte Rosengren-Edgren, Scandinavian Airlines, Manager Product Innovations, tfn +46-8-797 2928
Robert Rydell, Scandinavian Airlines, Director Product Development, tfn +46-8-797 4765