SAS

Scandinavian Airlines ökar fokus på internetförsäljning

Pressmeddelande   •  Jun 24, 2003 12:10 CEST

Scandinavian Airlines erbjuder, i samverkan med Amadeus, resebyråer verktyg för försäljning på internet. Erbjudandet riktar sig mot resebyråer i Skandinavien som idag inte har någon egen lösning för bokning och försäljning på nätet.

-Samarbetet med Amadeus innebär att vi nu aktivt kan gå in och stödja våra resebyråer i utvecklingen av onlineverktyg. Avtalet utgör ett led i vårt mål att stimulera försäljningen på nätet. Vi anpassar oss efter kundernas ändrade vanor och den ökade efterfrågan på effektiva elektroniska försäljningskanaler. Vi vill finnas där kunderna vill handla, säger Christian Hylander, ansvarig för distributionsstrategier i Scandinavian Airlines.

Det strategiska samarbetet med Amadeus E-Travel är ett naturligt steg i utvecklingen av Scandinavian Airlines nya distributionsstrategi, som syftar till att öka biljettförsäljningen via elektroniska kanaler. Resebyråerna kommer genom samarbetet att få tillgång till ett av marknadens bästa onlinebokningssystem som säkrar all den funktionalitet som krävs för en effektiv distribution.

Resultatet är lägre totalpriser på resebyråernas självbokningsplatser, större kostnadseffektivitet samt en ökad tillgänglighet av de olika produkter som Scandinavian Airlines erbjuder. Kunderna får tillgång till ett modernt bokningssystem med tydligare översikt över priser och produkter. Systemet kan anpassas efter kundernas behov och hjälper såväl privatresenärer som affärskunder.

För mer information vänligen kontakta:

Christian Hylander, Vice President, Distribution Strategy & Channel Development, Scandinavian Airlines, +46 709 971 548

Peter Rathsmann, Director E-Travel, Amadeus Scandinavia, +46 730 422 548

SAS CORPORATE COMMUNICATIONS