SAS

Scandinavian Airlines öppnar The London Lounge

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2003 00:00 CEST

Den 15 maj inviger Scandinavian Airlines, tillsammans med Air Canada, en passagerarlounge på Heathrow-flygplatsen i London. Där kombineras toppmoderna faciliteter i skandinavisk design med bekvämligheter som uppskattas av resenärer.

Den nya loungen är designad av den svenska arkitektfirman Thomas Eriksson Arkitekter TEArk. Den är 1 300 m2, tre gånger större än SAS tidigare Business Lounge på Heathrow, och rymmer 350 gäster.

Loungen har byggts i två våningar för att skapa olika atmosfärer utifrån resenärernas behov, oavsett om resan är kort eller lång. Bottenvåningen har en livligare atmosfär, liknande lobbyn på ett hotell, där gästerna kan "mingla", äta en bit eller dricka något. Övervåningen erbjuder en mer avslappnad atmosfär med bekväma sittgrupper, massagestolar, bibliotek och duschar.

Ett modernt business center erbjuder gästerna datorer, bredbandsuppkoppling till Internet samt trådlös access för egen PC (Telia Homerun), skrivare, telefoner och fax.

Loungen erbjuder en bio med 12 platser, ett spelrum med bordscurling som utvecklats av en tidigare svensk olympier samt en separat barnlounge.

En buffé förser resenärerna med färsk frukt, snacks, varma och kalla drycker. Det finns även tillgång till skandinaviska och internationella tidningar och tidskrifter.

Den innovativa stilen framhävs av flera konstverk, bland annat mini Buddha-figurer av Fredrik Wretmann och en klocka av Albin Karlsson. Den prisbelönta kanadensiska textilkonstnärinnan Elyse de la Fontaine bidrar också med två verk.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda en lounge som väl tillfredsställer affärsresenärernas behov, säger Jens Willumsen som ansvarar för Market & Product Management på Scandinavian Airlines. Här erbjuds avkoppling, underhållning, uppfriskning av kropp och själ, men också möjligheten att arbeta och kommunicera med omvärlden.

"The London Lounge", som den kallas, ligger i Heathrows terminal 3 bredvid tax-free i transitområdet. Den fungerar som en kombinerad SAS Business Lounge och Air Canada Maple Leaf Lounge för bolagens samt Star Alliance frekventa resenärer.

SCANDINAVIAN AIRLINES