Scandinavian Design Group Stockholm

Scandinavian Design Group för HTL – En ny hotellkedja är född

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 15:11 CEST

Tänk dig ett hotell med en massa onödiga saker: Stora balsalar och konferensytor, pråliga överdekorerade rum, överdimensionerade tomma barer, rysch, pysch, portierer och annat som blivit kvar i hotellmiljön fast du som gäst inte behöver det. Ta bort allt det där onödiga. Behåll det som smarta, resvana hotellgäster verkligen vill ha och gör det bättre än någonsin.

Resultatet blir HTL, en helt ny hotellkedja. Ett tydligt exempel på hur innovation med kundens behov i centrum kan förändra och förbättra ett erbjudande i grunden. Vi på Scandinavian Design Group är stolta och glada över att komplettera varumärkesplattformen, skapa den grafiska identiteten och mycket annat för Nordens modernaste hotelkoncept.

”En internationell identitet baserad på kvalitet och personlighet är naturligtvis en viktig grund för en helt ny hotellkedja skapad för den nya generationens resenärer”, säger Joachim Högefjord, VD HTL Hotels.

En avslappnad identitet som inte tummar på kvaliteten

Tillsammans med HTL har vi definierat och utvecklat grundstommen i identiteten. HTL är ett koncept som lever och förändras i takt med att resenären och staden utvecklas, det har vi tagit fasta på. HTL är entusiastiskt, socialt, inspirerande och håller inte på med ovidkommande saker. Det viktiga är gästerna och deras behov, punkt slut.

HTL är avskalat utan att vara sterilt, varmhjärtat utan att vara insmickrande, entusiastiskt utan att vara påfluget.

”Identiteten förtydligar och konkretiserar hotellkedjans personlighet utan att kompromissa på de högt ställda kvalitetskraven. Kundupplevelsen genomsyras av en konsekvent och discplinerad tillämpning av dessa enkla principer. Resultatet är ett avslappnat men elegant grafiskt språk som guidar och inspirerar utan att vara insmickrande. Entusiastiskt utan att vara påfluget!”, säger Nils Jensen, Creative Director på SDG

Skyltsystemet ger anpassningsmöjligheter

Det är i detaljerna som personligheten framträder tydligast, skyltsystemet är konsekvent formgivet, med enkla medel skapas mängder av tillämpningsområden för väntade och oväntade behov som kan dyka upp på ett modernt hotell.

Funktionella detaljer som överraskar

Funktionell premiumkänsla är ledorden för de detaljer som en gäst förväntar sig att finna på sitt hotellrum, och även de saker som kommer som en överraskning förstås.

Det första hotellet slog upp portarna den 2 maj på Kungsgatan 53 i centrala Stockholm.

Scandinavian Design Group Stockholm är en designbyrå som jobbar med Varumärkesstrategi, Förpackningsdesign och Innovation & Tillväxt.