Idéimperiet

Scandinavian Spa Summit - spamagi, lönsamhet och miljö på ny branschdag för spa- och wellnessnäringen

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 21:42 CET

För första gången arrangerar TUR-mässan en branschdag för den växande spanäringen i samarbete med SpaStar International. På Scandinavian Spa Summit den 22 mars får man möta problemlösarna och framgångsfenomenen i spavärlden under en intensiv dag med seminarier och diskussioner.

Bland andra kommer svenska Annika Jackson att berätta om sina och Raison dÉtres skapande av världens främsta spaanläggningar och bankchefen Anders Nilsson berättar hur han vände Ystad Saltsjöbad från röda siffror till besökarrekord. Branschen får också ta del av den senaste forskningen om hur man sparar energikostnader och värnar miljön och det blir en diskussion om hur framtidens säljkanaler kommer att se ut, tillsammans med bland andra Groupon Sveriges grundare Rickard Strömgren.  Wellness- och spaexperten Annette Lefterow berättar om manualen som är en viktig nyckel till god spakultur.

Dagen avslutas med den årliga prisutdelningen i SpaStar Awards, till årets bästa spa och alla som utmärkt sig inom olika områden av spaverksamhet.

Scandinavian Spa Summit
Innovativa lösningar och inspiration för spa- och wellnessbranschen

Fredag 22 mars, 09.00 - 15.00.
Plats: TUR, Svenska Mässan, Göteborg.
Pris 2295 kr/person.
Lunch ingår, liksom för- och eftermiddagskaffe.

Anmälan görs på http://www.invitepeople.com/events/9269
Kontakt Lotta Hellman lh@spastarinternational.com

PROGRAM

Så (för) blir man Sveriges bästa spa
Lisa Thorén
från flerfaldigt prisbelönade Sankt Jörgen Park Resort berättar hur man når – och håller sig kvar på – toppen.

Världsbäst på spa – så gjorde vi
Annika Jackson
är ny VD för Raison d’Etre Spas, som vunnit flera internationella utmärkelser för sina uppdrag över hela världen. Som vice VD för amerikanska Enchantment Group var hon ansvarig för skapandet av Mii Amo Destination Spa I Arizona, utsett till “World’s Best Destination Spa” av tidningen Travel+Leisure.

Så skapar du spamagi med rätt spakoncept
Annette Lefterow
, wellnessexpert och spadesigner med många uppdrag framförallt utomlands men även i Sverige. Annette är välkänd som wellnessprofil och inspiratör i media och för sina träningskoncept, filmer och böcker.

Konsten att öka lönsamheten
Anders Nilsson
är bankchefen som varit med och gjort Ystad Saltsjöbad till en framgångssaga. Med en bakgrund som officer och inom it-branschen och finans för han med sig nya perspektiv på affärer och ledarskap in i spavärlden.

Låt inte badet läcka pengar och förstöra miljön!
IVL Svenska Miljöinstitutet
är ett oberoende, icke-vinstdrivande miljöforskningsinstitut som ägs av en stiftelse gemensamt grundad av staten och näringslivet.  Här får vi ta del av deras forskningsprojekt ”Aktiva badhus”, om hur man bäst sparar energikostnader och värnar miljön.

Spaköket som framgångsfaktor
Palle Messman
är mannen bakom Årets spakök 2012, Comwell/Varbergs kurort, där han är Food & Beverage Manager. Han har arbetat med mat och dryck i 25 år, både I restaurangbranschen och som utbildare inom livsmedelsbranschen. Han arbetar med fokus på ”det medvetna köket” där resultatet ska vara både ökat välbefinnande och ökad lönsamhet.

Framtidens säljkanaler
Rickard Strömgren
, vd och grundare Groupon Sverige. Claudio Simatovic, VD, Retain24. Presentkort, friskvårdsbidrag och deal-of-the-day har blivit nya viktiga vägar för att nå nya spabesökare. Hur kommer de att utvecklas och vilka fler möjligheter ser vi i framtiden?

Från spagäst till spaoist – så använder du kommunikation och sociala medier för att bygga en unik relation till besökarna
Catharina Hansson
, mediaentreprenör, kommunikatör och konsult, grundare av tidningen Leva! och tidigare chefredaktör för bl a Allt om Resor, med lång erfarenhet av att utveckla och kommunicera nya varumärken och koncept över olika plattformar och format.

Uthängd eller upphöjd - konsten att möta och förstå media
Lotta Hellman
är tv-producent och en av Sveriges ledande spareportrar, lika
grundlig i sitt tidigare arbete som grävande journalist i Kalla fakta, som i sina undersökningar av vid det här laget drygt 100 spa-anläggningar.

PROGRAM SOM PDF

SpaStar International • A better spa experience for a  better state of mankind
SpaStar International arbetar med kvalitetsutveckling för spaanläggningar och för branschen i stort, som konsulter, med branschdagen Scandinavian Spa Summit, med Scandinavian Spa Expo 2014 och SpaStar Awards som delas ut varje år. SpaStar Guide är en internettjänst med fakta och reportage från alla Sveriges spa - och många utomlands - samt en tryckt årsbok.
www.spastarinternational.com