Scandinavian Spruce Brewery AB

Scandinavian Spruce Brewery AB producerar hemma i Skåne igen!

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2016 17:38 CET

Tillverkningen av Scandinavian Spruce Brewery ABs ölsorter har flyttats till Klackabackens Bryggeri AB i Önnestad.

- Det nybyggda bryggeriet ger oss bättre möjligheter till marknadsföring, distribution och export av våra produkter, säger Gunnar Göthner, delägare i Scandinavian Spruce Brewery AB. Förutom en större bryggkapacitet har Klackabacken ett nytt laboratorium där mikrobiologiska tester görs för bättre kvalitetskontroller på kolsyra och klarhet. Så även ur ett kvalitetsperspektiv blir flytten ett lyft.

Granskotten handplockas endast under en kort period i maj/juni på plantagen i Degeberga. Skotten fryses snabbt ned för att behålla sin fräschör. På bryggeriet blandas skotten med Pilsner-, Sauer- och Carapilsmalt och kokas med Cascadehumle. Saisonjästen som används finns kvar i flaskan eftersom brygden är ofiltrerad.

En stor leverans av Spruce Ale och Brown Ale gick till Shelton Brothers i Boston, USA vid årskiftet.

- Det som tar tid med att exportera är att alla länder har olika bestämmelser gällande etikettering, märkning och pant. Intresset har visat sig vara mycket stort för Scandinavian Spruce Ale i Tyskland där vi har ett kontor. Framförallt vår Brown Ale har provsålts mycket framgångsrikt på Craft Beer Store i Hamburg som tillhör den stora Nordmanngruppen. Ett nygrundat företag i Münster kommer tillsammans med vårt kontor i Tyskland att överta den komplicerade pantregistreringen av ölflaskorna samt distributionen av granskottsölen och vår nya granskottsgin, Scandinavian Spruce Gin.

Scandinavian Spruce Brewery AB grundades våren 2014 i Degeberga för att utveckla och producera produkter och tjänster relaterade till granskott.

Scandinavian Spruce Ale vann Systembolagets offertförfrågan ''Svenska smaker'' våren 2015.
Scandinavian Spruce Ale är smaksatt med de hälsofrämjande granskotten. Skott från barrträd innehåller mycket C-vitamin och kan användas för att bl.a. förebygga skörbjugg, något som vikingarna, kapten James Cook och Karl XII:s Karoliner tog fasta på.

Företaget agerar genom ett eget kontor i Tyskland och partnernätverk i Europa.