Universal Music Sweden

Scandinavian Strings släpper album den 12 november!

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 13:38 CET

Ungdomarna lever drömmen

Efter fyra år har 60 talangfulla barn och deras fiollärare gjort det omöjliga.

De har spelat in en unik CD med stora delar av den svenska musikeliten och flera internationella storstjärnor – som alla har ställt upp utan ersättning.

– Det visar att allt är möjligt, säger musikläraren och initiativtagaren Eva Bogren.

– Alla som har lyssnat blir väldigt förvånade när de hör att det är barn och ungdomar som spelar, för så professionellt är det.

Talangerna i Scandinavian Strings är mellan 5-19 år och har turnerat både i Sverige och internationellt. Men eftersom verksamheten helt saknar kommunalt och statligt stöd har musikeliten ställt upp för att spela in CD som förhoppningsvis kan trygga barnens närmaste musikaliska framtid.

– Vi fick höra att en sån här skiva skulle vara omöjlig. Nu känns det fantastiskt att vi lyckades, säger Eva Bogren.

Musiken är inspelad både i Sverige och utomlands, bland annat i Nashville och Los Angeles.

På Scandinavian Strings första stora CD finns 18 spår av helt olika genrer. Bland artisterna och låtskrivarna finns Joseph Williams, Walt Altridge, Mustasch, Helen Sjöholm, Janne Schaffer, Jan Johansen, Robert Wells, Nils Landgren, The Real Group, Göteborgs Symfoniker, Bohuslän Big Band, med flera.

Skivan släpps den 12 november via Universal Music AB.

Presskontakt:

Jimmy Bergström